Verkeersveiligheid: 37 punten onder de aandacht

Op 3 september 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Verkiezingen 2018

Verkeersveiligheid blijft een grote zorg voor de Herkenaar. Dit blijkt uit onze enquête ‘Zeg je gedacht’. We lijstten 37 verkeerssituaties op die jullie als gevaarlijk aangaven. Dat gaat van te hard rijden, over zwaar verkeer in de straat en te weinig fiets- en voetpaden tot gevaarlijke oversteekplaatsen. De volledige lijst vind je hier.

Wat willen we hiermee doen?
1. We overleggen deze 37 punten met de experten van de verkeerscommissie.

2. Op basis van hun advies komt er een plan van aanpak om de gevaarlijke situaties weg te werken.

3. Er wordt voldoende tijd en budget vrijgemaakt om Herk-de-Stad veiliger te maken.

Michel Laenen, lid van de verkeerscommissie en de politieraad: “Het kost niet altijd handenvol geld. Soms zijn kleine ingrepen (een verkeerspoort of verkeersborden) voldoende om een situatie te beveiligen. Er is ook overleg nodig met Vlaanderen in verband met onze gewestwegen en er zal over de gemeentegrenzen heen moeten samengewerkt worden.”

Danny Jamers, Oud-hoofdcommissaris Federale Politie: “Verkeersveiligheid is onze topprioriteit. Die aandacht mag niet verslappen en het is een goede zaak dat via de enquête die 37 punten in kaart zijn gebracht. Ik zou ook nog eens willen pleiten voor de rol van de wijkagent. Hij is een belangrijk aanspreekpunt om problemen aan te kaarten en verhoogt ook het veiligheidsgevoel.”