Verkeersveiligheid: 37 punten onder de aandacht

Op 29 augustus 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Verkiezingen 2018

Verkeersveiligheid blijft een grote zorg voor de Herkenaar. Dit blijkt uit onze enquête ‘Zeg je gedacht’. We lijstten 37 verkeerssituaties op die jullie als gevaarlijk aangaven. Dat gaat van te hard rijden, over zwaar verkeer in de straat en te weinig fiets- en voetpaden tot gevaarlijke oversteekplaatsen. 

Wat willen we hiermee doen:

 

1. We overleggen deze 37 punten met de experten van de verkeerscommissie.

2. Op basis van hun advies komt er een plan van aanpak om de gevaarlijke situaties weg te werken.

3. Er wordt voldoende tijd en budget vrijgemaakt om Herk-de-Stad veiliger te maken. 

 

De volledige lijst vind je hier:

 

Berbroek (6)

 

1. Bosstraat

70 km/u in deze straat is veel te snel. Auto’s rijden tegen een hoge snelheid vlak langs voetgangers af. Lichten op het kruispunt met de Steenweg/Kapelstraat zijn nodig om veilig over te steken naar Berbroek centrum.

2. Herkkantstraat

Ook hier is 70 km/u te snel en wordt er vaak te snel gereden. Langs deze straat rijdt veel sluipverkeer naar Stevoort. De Herkkantstraat is slecht verlicht.

3. Nieuwmolenstraat

Hier kregen we ook verschillende klachten over te hoge snelheid.

4. Nachtegaalstraat

Het asfalt is aan vervanging en onderhoud toe. Er wordt veel te snel gereden. Een fietspad ontbreekt.

5. Kapelstraat

Gevaarlijke situaties door foutparkeerders.

6. Gasterbosstraat

De biggenruggen zijn erg onveilig voor fietsers.

 

Donk (5)

 

7. Korpse Straat

In deze straat zijn er veel klachten over overdreven snelheid. Ondanks het verbodsbord rijdt er nog steeds veel zwaar verkeer door de straat. Er moet strenger gecontroleerd worden. De fietssuggestiestrook in de Korpse straat zou net onveilig zijn voor kinderen.

8. Zwarteveldstraat

70 km/u voor een straat door de velden is veel te snel. Deze weg wordt als sluipweg gebruikt om de 50 km/u straten te ontwijken. Deze éénrichtingsstraat moet in de andere richting.

9. Kasteelstraat

Verkeersremmende maatregelen (vluchtheuvel?) zijn nodig tegen de te hoge snelheid.

10. Nieuwstraat

Klachten over te hoge snelheid. Straat is slecht verlicht. Veel zwaar verkeer.

11. Théophile Donnéstraat

Een voorstel was om een spiegel te plaatsen op de hoek met de Dreefstraat omwille van slecht zicht. Verder is de aansluiting met de Grote Steenweg onlogisch. Fietsers moeten aan de verkeerde kant rijden om vervolgens aan de verkeerde kant richting Halen te fietsen.

 

Herk Centrum (16)

 

12. Sint-Truidersteenweg

Veel klachten over te hoge snelheid. Sommigen pleiten voor veiligheidscamera’s of een trajectcamera Rummen/Herk en strengere controle. In de regio Sint-Truidersteenweg/Veearts Strauvenlaan is er een acuut parkeerprobleem.

13. Grote Hoolstraat

Te hoge snelheid. Voorstel: Éénrichtingsverkeer Grote Hoolstraat > Keernestraat > Kleine Hoolstraat. Er is een gebrek aan wandelpaden en fietsvoorzieningen.Trage weg tussen Grote Hoolstraat en Oude Straat wordt onvoldoende onderhouden.

14. Dokter Vanweddingenlaan

Te hoge snelheid. Dit probleem kan uitgebreid worden naar de volledige ring rond Herk Centrum. Extra parking voorzien.

15. Ursulinenstraat

Vanaf het tweede kruispunt mag je terug 70 km/u? Uitbreiding zone 30. Een kiss and ride zone instellen.

16. Oude straat

Te hoge snelheid en een gebrek aan fiets- en wandelpaden. Veel doorgaand verkeer in deze éénrichtingsstraat  en dit terwijl dit een schoolroute is. Dit is gevaarlijk voor de zwakke weggebruiker. Er is ook vaak zwaar verkeer en bussen. Voorstel Herkenaar: kan deze straat niet enkel gebruikt worden als schoolroute en plaatselijk verkeer?

17. Pierpontstraat

Tussen de twee rotondes wordt vaak veel te snel gereden. Sommigen Herkenaren pleiten voor verkeersremmers/flitspalen.

18. Doelstraat

Overdreven snelheid.

19. Daelersveld

Voorstel Herkenaar: verkeersremmer bij het binnenrijden van de wijk. Veel kinderen keren via deze wijk huiswaarts.

20. Hazenveldweg

Duidelijker communiceren dat er 50 km/u in deze straat gereden mag worden. Veel mensen nemen deze weg om van de Rummenweg naar de Sint-Truidersteenweg te gaan en omgekeerd.

21. Stevoortweg

Hier wordt veel te snel gereden. Voorstel Herkenaar: snelheidslimiet verlagen naar 50 km/u.

22. Diestsesteenweg

Veel lang- en foutparkeerders in de schoolomgeving. Graag een zebrapad ter hoogte van de kleine Carrefour.

23. Pikkeleerstraat

De klinkers op het wandelpad in de Pikkeleerstraat zijn onveilig. Ook zijn fietspaden geen overbodige luxe.

24. Pater Vanwingplein

Al het verkeer van de Markt komt via dit plein. Dit geeft vaak onveilige verkeerssituaties.

25. Rummenweg

Onveilige straat voor zwakke weggebruiker.

26. Endepoel

Voetpad verlengen tot de tweede straat van Oppum. Veel bewoners van het rusthuis maken hier een wandeling en moeten dan op de rijbaan lopen.

27. Houwijkerstraat/Kleine Kruisstraat

In de bocht was er vroeger een verkeersdrempel. Deze zou er best opnieuw komen, zodat vooral zwaar verkeer vertraagt. Er fietsen veel scholieren.

 

Schakkebroek (2)

 

28. Terbermenweg

Te hoge snelheid. Verkeersremmers zijn welkom. Ook is er vaak veel zwaar verkeer op deze weg.

29. Schoolstraat

Veel zwaar verkeer en sluipverkeer. Omgeving rondom Amandinazaal/ centrum moet aangepakt worden. Meer parking en verkeersveiligheid.

 

Schulen (8)

 

30. Sint-Jorislaan

Deze straat kwam opvallend vaak naar voren in de antwoordformulieren. Vaak wordt er aan te hoge snelheid gereden. Het is ook een onveilige straat voor voetgangers en fietsers. Verder rijdt er veel te vaak zwaar verkeer door de straat. Het wegdek is eveneens aan onderhoud toe. Tot slot is niet iedereen overtuigd van de voorrang van rechts.

31. Oude Baan

Oude Baan is slecht verlicht voor fietsers.

Voorstel Herkenaar: Oude Baan autovrij maken en voorbehouden voor voetgangers en fietsers. De baan loopt immers parallel met de Steenweg. Hier moeten in principe geen auto’s komen.

32. Kiezelweg

Veel bestuurders houden zich niet aan de snelheid op het verhoogd verkeersplateau.

Voorstel Herkenaar: zebrapad ter hoogte van de kerk.

Er is veel zwaar verkeer op deze weg.

33. Kerkstraat

Veel te hoge snelheid.

34. Neerstraat

De maximumsnelheid van 50 km/u wordt nauwelijks gerespecteerd.

35. Stokerijstraat

Deze wordt vaak als sluipweg gebruikt. Dit gebeurt vaak aan veel te hoge snelheid wat het gevaarlijk maakt voor voetgangers en fietsers. Snelheidsremmers zouden voor velen een goed idee zijn.

36. Manestraat

Veel te hoge snelheid

37. Beckersvaart

Oplossing nodig om veiligheid van zwakke weggebruiker te vergroten.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is