Reflecterende huisnummers kunnen je leven redden

Op 20 januari 2021, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening en wonen

De minuten of seconden die de huisarts, ambulance of brandweer naar je huisnummer moet zoeken, vaak ‘s nachts of bij slecht weer, kunnen levensbelangrijk zijn. Helaas valt het nog vaak voor dat hulpdiensten een bepaalde woning niet vinden, met de gekende zware gevolgen. Voor je eigen veiligheid is het dus erg belangrijk dat je huisnummer goed zichtbaar en leesbaar is. Toch zijn heel wat huisnummers in Herk-de-Stad niet leesbaar vanaf de weg of hangt er op sommige plaatsen een verbleekt huisnummerbordje.

Weggestemd

De N-VA-fractie vroeg daarom aan het gemeentebestuur om een gezamenlijke aankoop van reflecterende huisnummerplaatjes te organiseren. Dat is niet alleen veiliger, maar in onze politiezone kan je ook een GAS-boete krijgen voor een niet duidelijk zichtbaar huisnummer. Iets wat veel mensen niet weten. Over heel Vlaanderen zijn er al heel wat gemeenten die zo’n reflecterende huisnummers aanbieden. Toch stemde de meerderheid ons voorstel weg.

Zelf actie ondernemen

Wil je zelf voor een duidelijk zichtbaar huisnummer zorgen? Dan kan je online een reflecterend huisnummerplaatje vinden voor ongeveer 15 euro. Er is ook een goedkoper alternatief waarbij je reflecterende folie over je bestaand huisnummer plakt