U bent hier
Mindermobielencentrales mogen alleen nog kilometers betalen
De twaalf Limburgse mindermobielencentrales die deel uitmaken van Anders Mobiel Limburg (AML) moeten hun chauffeurs vanaf dit jaar op een andere manier vergoeden. Ze mogen alleen nog de werkelijk gereden kilometers aanrekenen. De forfaitaire vergoeding voor ritten tot 10 km valt weg, net als de wachtvergoeding die de chauffeur kreeg als hij op de bestemming bleef wachten. Die vergoedingen stemmen immers niet overeen met het vrijwilligersstatuut.
Een mindermobielencentrale (MMC) organiseert vervoer door vrijwillige chauffeurs voor mensen met een handicap, ouderen, zieken of kansarmen die zelf niet over vervoer beschikken. Anders Mobiel Limburg is de koepel boven de MMC's van twaalf Limburgse gemeenten: Alken, Beringen, Borgloon, Diepenbeek, Hasselt, Herk-de-Stad, Kortessem, Leopoldsburg, Lummen, Wellen, Sint-Truiden en Zonhoven.
De koepel biedt diverse voordelen: gezamenlijke bestellingen doen (bijvoorbeeld rittenboekjes), gemeenschappelijke vormingen voor de chauffeurs, gemeenschappelijke verzekering...
Zij hanteerden tot nu toe een vergoeding bestaande uit drie luiken. Karolien Grosemans (N-VA NIEUW), OCMW-voorzitter in Herk-de-Stad: “Naast een vaste vergoeding met een maximum van 0,34 euro per gereden km werd voor ritten tot 10 km een forfait van 3,4 euro (of 10 km) toegekend. Daarnaast konden chauffeurs een wachtvergoeding krijgen voor het wachten op de plaats van bestemming. Het forfait en de wachtvergoeding stemmen niet overeen met de wetgeving op het statuut van de vrijwilliger.”
RSZ-controle
Een en ander kwam aan het licht bij een RSZ-controle bij de Mindermobielencentrale in Kortessem. “De controle had voor ons geen gevolgen, maar we kregen wel het advies om onze vergoedingen aan te passen”, vertelt An Nijs, MMC-verantwoordelijke in Kortessem, waar de zes chauffeurs op jaarbasis meer dan 18.000 km rijden.
Op jaarbasis rijden de chauffeurs van AML honderdduizenden kilometers. “Onze MMC telt tien chauffeurs”, vertelt Karolien Grosemans. “Zij rijden op jaarbasis voor 75 cliënten 1.800 ritten. Die zijn samen goed voor 55.000 km. Wij hebben de chauffeurs al uitgebreid over de aanpassing van de vergoeding geïnformeerd. Tot nu toe heeft niemand afgehaakt. Als stadsbestuur betalen we jaarlijks een ontspanningsdag voor de chauffeurs en nodigen we hen uit voor een hapje, drankje en geschenk om te laten zien dat we hen waarderen. We willen de dienst zeker niet verloren laten gaan en lanceren zelfs een oproep naar nieuwe kandidaat-vrijwilligers.”
Taxistop
Valère Raymaekers is al acht jaar chauffeur voor de Herkse MMC: “Toevallig mee begonnen, toen ik een glas zat te drinken in dienstencentrum De Cirkel”, vertelt hij. De Cirkel coördineert de Herkse MMC. “Daar zat een vrouw die haar bus had gemist. Cirkel-verantwoordelijke Marlies Vanroye polste mij of ik de vrouw naar huis wilde brengen. Bij mijn terugkeer lag het formulier om chauffeur te worden al klaar. Ik rijd gemiddeld een paar honderd kilometers per maand. Met veel plezier. Dit is voor mij een hobby. Het contact met de mensen betekent voor mij heel veel. Heel wat klanten zijn ondertussen vertrouwde gezichten.”
Naast AML is ook Taxistop met een mindermobielencentrale in Limburg actief. Een 15-tal gemeenten zijn erbij aangesloten. Taxistop coördineert de praktische werking: computerprogramma, rittenboekjes, enzovoort. Taxistop hanteert een kilometervergoeding.
Luk WEYENS, HBVL © 2015 Concentra