Wim Berden: “Gunstige resultaten drinkflessen krijgen vervolg.”

Op 29 september 2016, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

In ons huis-aan-huis van juni kon u al lezen hoe onze schepen van Jeugd en Leefmilieu Wim Berden het drinken van kraantjeswater promootte. Het was per slot van rekening onder zijn impuls dat alle 879 leerlingen van de Herkse basisscholen het afgelopen schooljaar een degelijke lekvrije drinkfles kregen.  Als tegenprestatie ondertekenden de directies van de basisscholen een engagementsverklaring om te kijken of de drinkbussen wel degelijk gebruikt werden. Het doel achter dit project was in de eerste plaats om onze kinderen en jongeren goede en gezonde gewoontes aan te leren.

Wim Berden: “Het is belangrijk dat de leerlingen al op jonge leeftijd de gewoonte hebben om dagelijks voldoende water te drinken. Dankzij deze lekvrije drinkbussen kunnen wij als gemeentebestuur hier alvast bij helpen. Bovendien zijn deze drinkbussen herbruikbaar en moeten we niet elke dag een nieuw flesje of drankbusje aan onze kinderen meegeven. Dit is op zijn beurt goed voor het milieu.”

Het nieuwe schooljaar is ondertussen alweer een maand ver. De hoogste tijd om het project te evalueren. En wat blijkt? Het PMD-afval is in de Herkse basisscholen enorm gedaald. Ook stellen ze vast dat de eetzaal en de speelplaats er dankzij dit project veel properder bij ligt. De drinkbussen worden dan ook zeer goed onthaald bij de leerkrachten, de scholieren en de ouders. Zo goed zelfs dat de scholen vragen om de nieuwe leerlingen voor de schooljaren 2016-2017 en 2017-2018 ook van een drinkfles te voorzien.

Ook schepen Wim Berden is erg tevreden met deze resultaten: “De drinkbussen worden hoe langer hoe meer een vaste waarde in de boekentas én de speelplaats heeft er nog nooit zo netjes uitgezien. Wat een fantastisch resultaat! Ik kan je nu alvast vertellen dat we het project dit en volgend schooljaar maar al te graag willen verderzetten. Hiervoor gaat het gemeentebestuur 350 drinkflessen met stickervel voor de nieuwe leerlingen van de Herkse basisscholen aankopen.”

En het financiële plaatje?

Wim Berden: “Jaarlijks krijgen wij 20 eurocent per inwoner van het afvalpreventiefonds van Limburg.net. Het is de bedoeling dat we dit geld investeren in projecten die de afvalberg doen verkleinen. Deze drinkbussen passen perfect in deze strategie.”