"Werken Olmenhof aanzet voor herwaardering groen in Herk"

Op 14 juni 2013, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

Herk-de-stad

DIERENDAG WIJKT VOOR HERSTELLEN PARK

Herk-de-Stad organiseert dit jaar geen Dierendag. De stad nam al niet deel aan de Dag van het Park.

Beide evenementen vinden niet plaats om zo park Olmenhof, waar ze normaal hadden plaatsgevonden, volledig te laten herstellen van de schade na het festival Rock Herk vorig jaar. "Omdat Rock Herk niet meer in het Olmenhof zal plaatsvinden, kunnen we nieuwe bomen in het park aanplanten", zegt schepen van leefmilieu Wim Berden (N-VA NIEUW). "Dat is de eerste aanzet voor een bomenplan voor alle openbare plaatsen op ons grondgebied."

Bij de vorige editie van Rock Herk werd het grasplein van het park herschapen in een modderpoel. Schepen Wim Berden: "Om het terrein daarvan te laten herstellen, werd de bodem tot op een diepte van negentig centimeter bewerkt. Na die werken wilde de technische dienst van de stad nog voor de winter nieuw gras laten inzaaien, maar dat lukte niet meer.

Het gras is gelukkig ondertussen wel ingezaaid, en de eerste grassprietjes laten zich zien."

moeraseik

"Omdat Rock Herk niet langer gebruik maakt van ons stadspark kunnen we eindelijk - voor het eerst sinds vele jaren - nieuwe bomen aanplanten in vervanging van verdwenen exemplaren."

"Het gaat om een moeraseik op de centrale grasvlakte, een ginkgo biloba aan de noordzijde van de centrale grasvlakte, een zogenaamde schijnacacia aan de toegangsweg vanaf de rotonde, een witte abeel - ter vervanging van het omgewaaide exemplaar - tussen het dierenpark en de vijver, een eik in de dierenweide en een treurbeuk om de kring van die bomen weer aan te vullen."

levensvatbaar

Het park draagt de naam Olmenhof. Merkwaardig genoeg verkeert de laatste olm in slechte staat. Schepen Wim Berden: "Zijn toestand wordt opgevolgd. We bekijken of de boom nog levensvatbaar is. Anders moeten we een andere oplossing zoeken. In ieder geval is het wel zo dat de hekwerken weer rond de bomen staan, om zo hun wortels beter te beschermen."

"De herwaardering van de bomen in het Olmenhof vormt de eerste aanzet voor een plan voor alle bomen op openbare domeinen in de stad. We willen een inventaris maken van hun toestand en onderhoud. We zijn daarnaast bezig met een vernieuwing van de infoborden, en momenteel loopt een offerte voor de vervanging van een zuil aan de poort aan de Sint-Truidersteenweg."

Naast de bomen wil de stad de rest van het Olmenhof in ere herstellen. Schepen Berden: "De speeltuin dateert van de jaren tachtig en is dringend aan een opknapbeurt toe. We denken bovendien aan een nieuwe invulling van ons dierenparkje.

De toekomstige werken moeten de aantrekkelijkheid en toegankelijkheid van ons park verhogen."

Luc WEYENS, HBVL © 2013 Concentra