Wat met het oude gemeentehuis van Schulen

Op 12 december 2016, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

Herk-de-Stad heeft tal van gebouwen met een rijk verleden. Wisten jullie bijvoorbeeld dat het gemeentehuis in Schulen een hele geschiedenis kent? Dit gebouw in de Kerkstraat werd al in 1869-1870 gebouwd. Het schoolhoofd van de gemeenteschool gebruikte in die tijd het gelijkvloers als zijn woonst. Op de eerste verdieping waren er drie kantoren die door het gemeentehuis zelf gebruikt werden. Achter het gebouw waren er twee schoollokalen: één voor jongens en één voor meisjes. Vele Schulenaren hebben dan ook heel wat herinneringen aan het gebouw.

In die tijd was het de taak van een provinciaal architect en zijn team om prachtige openbare gebouwen te ontwerpen. Zo nam de bekende Limburgse ontwerper Herman Jaminé het oude gemeentehuis in Schulen voor zijn rekening. Sinds 1850 was hij samen met zijn vader bij de bouw van zowat elk openbaar gebouw hier in Limburg betrokken. Ook het oude gemeentehuis in Herk Centrum en het Oud Gasthuis in de Thonissenlaan in Hasselt zijn bijvoorbeeld door hem ontworpen.

In een recenter verleden deed het oude gemeentehuis in Schulen dienst als administratief centrum voor het OCMW. Wanneer de OCMW-administratie in 2002 verhuist, wordt het gebouw pas in 2005 terug in gebruik genomen als dienstencentrum. Vandaag de dag heeft het oude gemeentehuis helaas geen functie.

Karolien Grosemans: “Als je ziet wat een prachtige voorgeschiedenis dit gebouw heeft, zou het heel erg jammer zijn als dit zou verdwijnen. Misschien kan de pas opgerichte gemeentelijke erfgoedkring hier advies geven? Laten we zorgen dat dit stukje van onze fraaie geschiedenis in het straatbeeld aanwezig blijft.”