“Vooral CD&V doet er alles aan om ons uit de stadhuizen te houden”

Op 19 maart 2018, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Gemeentenieuws, In beeld

Herk-de-Stad - Er staat voor N-VA veel op het spel tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in oktober. Dat zei Bart De Wever zondag in Herk-de-Stad, waar de voorzitter de snelst groeiende N-VA-afdeling van Vlaanderen persoonlijk kwam complimenteren. “We willen dé Vlaamse volkspartij worden en daarom moeten we doorbreken op lokaal niveau. Alleen doen de traditionele partijen, en vooral CD&V, er alles aan om ons buiten te houden.”

Van 71 leden eind 2016 naar 350 vandaag. Dat is de spectaculaire groei die de N-VA-afdeling van Herk-de-Stad op nog geen anderhalf jaar tijd realiseerde. Dankzij de niet-aflatende huisbezoeken van voorzitter Johny Franssen en ondervoorzitter Ivo Grosemans, en onder impuls van Kamerlid en schepen Karolien Grosemans, nam het ledenaantal in 2017 nergens in Vlaanderen zo sterk toe in vergelijking met het inwoneraantal.

Om de winnaar(s) te feliciteren, zakte nationaal voorzitter Bart De Wever zondag af naar gemeenschapscentrum De Markthallen in Herk-de-Stad, waar zo'n 150 oude en nieuwe leden present tekenden voor een lezing van hun grote leider.

De partij organiseert al enkele jaren een wedstrijd voor de snelst groeiende afdelingen. Als geen ander beseft de N-VAvoorzitter dat zijn partij een lokale handicap heeft. En die wil hij zo snel mogelijk wegwerken.

Gefundeerd in Dorpsstraat

“We willen dé Vlaamse volkspartij worden en daarom moeten we lokaal doorbreken. Het succes in de Wetstraat moet gefundeerd zijn in de Dorpsstraat. Een partij die dat niet heeft, wordt op termijn onmogelijk. Die lokale verankering vergt 18 tot 24 jaar volgehouden inzet. We zijn daar in 2012 goed aan begonnen, maar we moeten doorzetten. Binnenwegen nemen kan niet.”

De grote ambitie van De Wever en zijn N-VA is om in oktober de CD&V eindelijk zijn aura van volkspartij af te nemen. Sinds 2010 overvleugelen de Vlaams-nationalisten op federaal en Vlaams niveau de christendemocraten al, maar lokaal heeft de partij van Wouter Beke met 137 van de 308 burgemeesters nog altijd een enorme machtsbasis. De Wever heeft vandaag 40 burgemeesters en wil dat onevenwicht maar wat graag in de andere richting laten overhellen. En daarbij zijn grotere lokale afdelingen een must. “Vorig jaar zaten we aan 4.500 extra leden, dit jaar al aan 3.000. Die leden hebben we nodig om onze electorale basis te verruimen”, zegt De Wever. “Meer leden, betekent meer boots on the ground. En dat is belangrijk, want in de campagne vanuit de lucht worden we langs alle kanten tegengewerkt, onder andere door de media.”

Één tegen allen

Dat “één tegen allen”-beeld herhaalde De Wever verschillende keren tijdens zijn lezing, onder ander verwijzend naar het op til zijnde voorakkoord in Hasselt tussen de drie traditionele partijen CD&V, sp.a en Open Vld.

“De traditionele partijen, en zeker de CD&V, zullen er alles aan doen om de opmars van de N-VA af te blokken. Er worden overal voorakkoorden gesloten met maar één rode, of gele, draad: de N-VA buiten houden. Ik merk dat overal, maar in Limburg het meest. De traditionele politiek en het traditionele denken staan hier nog sterker dan elders. Als we dus in oktober ons succes niet volledig kunnen doorzetten, dan zal dat worden aangegrepen om ons zelfs op plaatsen waar we nu mee in het bestuur zitten eruit te duwen. Met als argument dat we het toch niet hebben kunnen waarmaken. Zo proberen de traditionele partijen ons te kraken.”

Timmie VAN DIEPEN, HBVL © 2018, Mediahuis