Verkeerscommissie 10 januari 2023

Op 8 februari 2023, over deze onderwerpen: Verkeerscommissie

Ons gemeenteraadslid Danny Jamers volgt voor ons de verkeerscommissie op. Dankzij jullie inbreng heeft Danny al veel zaken kunnen aankaarten en oplossen.
Hieronder een opsomming uit de verkeerscommissie van 10 januari 2023. Heeft u zelf suggesties over een onveilige verkeerssituatie? Mail Danny op daniel.jamers [at] n-va.be

Spookrijdende fietsers in gans Herk-de-Stad

Op wegen met fietssuggestiestroken veroorzaken spookrijdende fietsers (vaak bedelers van reclame of postbodes) gevaarlijke situaties, zeker met tegelijk auto's als tegenliggers

Oplossing: verhoogde controles door wijkpolitie


Verkeersspiegel kruispunt Kiezelweg-Oude Torenweg

Wie vanuit de Oude Torenweg op de Kiezelweg komt heeft zeer slecht zicht richting centrum      omdat daar meestal lichte vrachtwagens geparkeerd staan.

Oplossing: op Gewestwegen worden maar zelden spiegels geplaatst (vals veiligheidsgevoel door vervorming van snelheid en afstand); er zal voor een onmiddellijke oplossing gezorgd worden door de eerste parkingplaats te verbieden


Rummenweg: problemen met snelheid + tonnageverbod

Bewoners stippen aan dat veel schoolkinderen deze weg gebruiken en vragen maatregelen om de maximumsnelheid (50 km/u) te controleren, en te controleren dat zware vrachtwagens effectief plaatselijk verkeer zijn

Oplossing:

Er zijn al controles gebeurd op de Rummenweg.
Er zal een telling van zwaar verkeer georganiseerd worden op het eerste stuk. De weg wordt heraangelegd in 2025 en met de fietsers (veel schoolgaande kinderen) zal rekening worden gehouden. Asverschuivingen zullen een remmend effect hebben.


Zeven Heldenlaan

Ook in de Zevenheldenlaan vragen bewoners meer controle omdat de verkeersregel "plaatselijk verkeer" te vaak wordt genegeerd.

Oplossing: Opstoppingen en sluipverkeer zijn hoogst uitzonderlijk dus er worden geen extra maatregelen genomen.

 

Niet naleving fietsverbod Olmenhof – Harlaz

Er rijden nog veel fietsers en brommers door het Harlaz en het Olmenhof.

Oplossing: de commissie is er zich van bewust dat nog niet aan alle ingangen verbodstekens zijn aangebracht - wordt zo snel als mogelijk in orde gebracht.

 

Geparkeerde vrachtwagens op de N2

Geparkeerde vrachtwagens op Grote Baan (N2) blijft terugkeren als heikel punt.

Oplossing:

- éénrichtingsverkeer op Industrieterrein en parkeren vrachtwagens aan andere zijde van de weg is voorlopig niet mogelijk (in januari 2024 starten er namelijk werken voor de heraanleg van de nutsvoorzieningen)
- op de Grote Baan zullen nieuwe fietspaden aangelegd worden (minimum anderhalve meter tot twee meter) zodanig dat er dan niet meer genoeg ruimte is voor de pechstrook en dus ook geen plaats meer voor vrachtwagens om er te parkeren. Wanneer deze werken zullen aanvatten is nog niet geweten.

 

Op marktdagen de weg sneller vrijmaken

Bewoners van de Markt vragen of het op woensdagen mogelijk is de markt opnieuw open te stellen voor voertuigen van het moment dat alle marktkramers de markt hebben verlaten buiten ééntje die elke woensdag blijkbaar nog een terrasje doet vooraleer te vertrekken... Een aantal elementen die meespelen:

• Het kraam staat in de zuidwestelijke hoek van de parking. Het verkeer op de wegen kan dus sneller open gesteld worden.

• Anderzijds heeft het kraam veel ruimte nodig om te maneuvreren bij het vertrek en neemt het parkeerruimte in.

• De politie kan optreden, maar enkel indien de plaatsing en het gedrag hinderlijk zijn.

• Het bestuur wenst de leefbaarheid van het centrum en de aantrekkelijkheid van de wekelijkse markt te behouden en versterken. Als publiekstrekker speelt net dit kraam daar een rol in.

Oplossing: Een mogelijke aanpak wordt door de politie en het stadsbestuur verder bekeken.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is