'Veiligheidsmaatregelen bij omleiding volstaan niet'

Op 20 september 2013, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

Herk-de-Stad De omleiding voor de werken aan de De Pierpontstraat en de Doelstraat zorgt voor wrevel. Voor N-VA-fractieleider en bewoner van de Grote Hoolstraat Laurens Appeltans zijn de veiligheidsmaatregelen ontoereikend.

'Uiteindelijk hebben we toch nog een uitnodiging ontvangen de dag voor de infovergadering', stelt Laurens Appeltans. 'Burgemeester Bart Gruyters (CD&V) en schepen van Openbare Werken Mark Vanleeuw (Open VLD) ontvingen een delegatie van de Grote Hoolstraat en de Kleine Kruisstraat. Er was eensgezindheid dat buiten de last die een omleiding altijd met zich meebrengt, de veiligheid op dit ogenblik te wensen overlaat. De piste van een andere omleiding werd niet weerhouden omdat elk ander alternatief nog meer problemen zou geven. Toch komen er nieuwe maatregelen. In de Kleine en Grote Kruisstraat wordt een limiet van 50 km/u ingevoerd. Dit is al zo in de Keerne- en Grote Hoolstraat. Op beide omleidingen worden bijkomende borden van 50 km/u geplaatst. Ook komen er waarschuwingsborden dat er regelmatig zal geflitst worden, met strenge toepassing van het flitsen bij te hoge snelheid. Na een maand volgt een evaluatie van de toestand. Nu maar hopen dat er geen ernstige ongevallen gebeuren. Ik hou mijn hart vast telkens als ik de kinderen naar school zie fietsen. Gisteren is mijn buurman zijn autospiegel afgereden. De dader is niet gestopt.'

(ppg), Het Nieuwsblad © 2013 Corelio