Sociale woningen Herk-de-Stad: een grote stap voorwaarts

Op 31 januari 2017, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws, OCMW-nieuws

Het aantal sociale huurwoningen steeg met N-VA NIEUW in het bestuur met meer dan een kwart: van 124 naar 157. “Eind 2012 hinkte Herk-de-Stad serieus achterop voor wat betreft de bouw van sociale woningen. Wonen Vlaanderen gaf onze gemeente slechte punten hiervoor. Een pijnlijke zaak die voortvloeit uit een gebrek aan inspanningen uit het verleden”, zo vertelt OCMW-voorzitter Karolien Grosemans.

Vandaag zitten we voor Wonen Vlaanderen goed op schema. Wat deden we om de situatie te verbeteren? “Eigenlijk twee belangrijke zaken: het aantal leegstaande woningen werd in kaart gebracht en er werd een leegstandsreglement aangenomen dat langdurige leegstand beboet. Hierdoor steeg het aanbod op de woningmarkt. En ten tweede gingen we een samenwerking aan met het Sociaal Verhuurkantoor Land van Loon. Dit verhuurkantoor maakt het voor eigenaren makkelijker om sociaal te verhuren. Die aanpak werpt nu vruchten af. Op korte termijn werden zo al 14 woningen verhuurd.”

Maar het werk is zeker nog niet af. Het Vlaams woonbeleid vraagt Herk-de-Stad om nog 50 extra woningen te voorzien tegen 2025. Deze doelstelling is zeker haalbaar. Er zijn nog initiatieven lopende: het Vlaams Woningfonds en de Kantonnale Bouwmaatschappij Beringen ontwikkelen kleinschalige projecten in de deelgemeenten. Het sociaal verhuurkantoor contacteert eigenaars van huizen op basis van de leegstandslijst.

Karolien Grosemans: “Herk-de-Stad zit op schema wat sociale woningen betreft . We werkten een grote achterstand weg. De volgende jaren zorgen we nog voor een groter aanbod. We waken er wel over dat dit op een evenwichtige manier gebeurt.”