Schepen raakt eigen stadhuis niet binnen na voetoperatie

Op 28 december 2016, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

Schepen en OCMW-voorzitter Karolien Grosemans (N-VA Nieuw) moest forfait geven voor de laatste zitting van het schepencollege van Herk-de-Stad dit jaar. Na een voetoperatie zit ze tijdelijk in een rolstoel, en in het stadhuis is er geen lift naar de schepenzaal op de tweede verdieping.

Het stadhuis van Herk-de-Stad is ingericht in het voormalige kasteel Olmenhof, een beschermd gebouw zonder lift. Slecht nieuws voor schepen Karolien Grosemans. Na een operatie aan haar voet zit ze in een rolstoel. “Op de parking merk je al hoe ontoegankelijk dit stadhuis is”, zegt ze. “De kasseien maken rijden met de rolstoel niet makkelijk.”

Het stadhuis heeft twee toegangen met draaideuren en een aparte toegang voor rolstoelgebruikers. Maar bij het onthaal stopt de toegankelijkheid. “Het schepencollege vindt plaats op de tweede verdieping. Daarvoor geef ik vandaag forfait, maar op 9 januari is er een belangrijke zitting, waarop ik wel aanwezig moet zijn. Dan zullen ze mij naar boven moeten dragen”, voorspelt Grosemans, die hoopt dat er snel een nieuw stadhuis komt. “Het politiehuis aan de Guldensporenlaan is nu nog eigendom van Herk-de-Stad, Halen en Lummen. In 2017 starten gesprekken om het politiegebouw aan Herk-de-Stad over te dragen.”

Voor de zittingen van de gemeenteraad stelt zich dit probleem niet. Die vinden plaats in de voormalige rijkswachtkazerne op de Markt, waar wel een lift is. Met Steve Orens (sp.a) telt Herk-de-Stad overigens een gemeenteraadslid in een rolstoel.

IW, HBVL © 2016, Concentra