Scheldpartij meerderheid-oppositie over sociale woningen Daelersveld

Op 23 mei 2016, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

De extra gemeenteraad die door de oppositiepartij sp.a werd bijeengeroepen over de sociale woningen van de Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen (KBM) op het Daelersveld, is uitgedraaid op een scheldpartij tussen de sp.a en de meerderheid. De bewoners overhandigden het stadsbestuur een petitie met 240 handtekeningen.

Het project op het Daelersveld bestaat uit 22 woningen. Ze werden in 2012 en 2013 gebouwd, maar de vergunning werd na klachten uit de buurt in oktober 2013 vernietigd. De klachten gaan over het gebrek aan privacy en over de hoogte en de omvang van de woningen. Voor de eerste 14 woningen heeft de deputatie een regularisatie toegekend, voor de vier andere niet. De KBM wil die vier woningen voor in totaal acht huurders nu aanpassen.

De sp.a wil dat iedereen op het Daelersveld kan blijven wonen en plaatste als punt op de dagorde van de extra raad: “Verlening aan de Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen van de stedenbouwkundige vergunning voor de regularisatie van 22 sociale woongelegenheden en de aanvraag voor extra privacyvoorzieningen.”

“Het toekennen van een bouwvergunning is niet de bevoegdheid van de gemeenteraad, maar wel van het schepencollege”, wimpelde burgemeester Bart Gruyters (CD&V) het voorstel meteen af. “Bovendien kan de behandeling van een vergunning alleen maar als daarvoor effectief een aanvraag wordt ingediend en dat is niet gebeurd. We gaan de klagers en de bouwmaatschappij wel bij elkaar brengen om te zien welke oplossing mogelijk is.”

Danny Pauly (sp.a) hecht er weinig geloof aan: “De meerderheid heeft het dossier laten verzieken. “Op 12 oktober heeft het schepencollege de laatste aanvraag tot regularisatie geweigerd. Zeven maanden lang is er niks gebeurd.”

“De weigering door de deputatie dateert van 4 februari dit jaar”, reageerde burgemeester Bart Gruyters. “Bovendien liep nog een procedure voor de rechtbank. Er bestaat helemaal geen gevaar op uitzetting. Die bouw kan er nog twintig jaar zonder vergunning staan. De bouwheer had wel beter moeten weten dan het project voort te zetten, toen er klachten kwamen tegen de geldigheid van de vergunning.”

Meerderheid: N-VA NIEUW (7), Open Vld (4), CD&V (3)

Oppositie: sp.a (9)

BEGIN: 19 U