Provincie koopt tegen Pasen drone voor alle Limburgse politiezones

Op 3 januari 2017, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

Hasselt - De provincie Limburg gaat tegen Pasen een drone kopen die door alle Limburgse politiezones kan worden ingezet. De drone zal zo'n 70.000 euro kosten, de aanbesteding wordt in januari goedgekeurd. De Limburgse politieschool PLOT zal als eerste van het land politiemensen opleiden om de drone te besturen.

Het Herkse Kamerlid Karolien Grosemans (N-VA) vroeg aan minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) informatie over drones. “Want ik lees overal dat alleen politie MidLim in Limburg over een drone beschikt, terwijl het goed zou zijn als ook andere zones zo'n drone konden inzetten. De toepassingen worden alsmaar breder, in Frankrijk gebruikt de politie de drones ook al bij verkeersovertredingen.”

Opleiding

Uit het antwoord van Jambon blijkt dat hulpdiensten alleen maar drones mogen inzetten als ze die ook zelf aansturen. De drones worden dan beschouwd als 'staatsluchtvaartuigen' en kunnen daarom ingezet worden voor politie- en brandweertaken, om mensen op te sporen of te redden of voor douanecontroles. Volgens Jambon zijn er bij de overstromingen in Riemst, het WK veldrijden, de Eneco-tour en het OLS in Lanaken al drones ingezet.

“Het initiatief voor de aankoop van de drone komt van de gouverneur”, zegt gedeputeerde van Veiligheid Ludwig Vandenhove (sp.a). “We willen hier ook opleidingen aan koppelen voor de politiemensen. Het PLOT is de eerste politieschool van het land die daarmee start.”

“Wij gaan twee personeelsleden opleiden om de drone te besturen. Die kan op heel wat Limburgse evenementen ingezet worden”, zegt Philip Pirard, korpschef van Limburg Regio Hoofdstad.

LC, HBVL © 2016, Concentra