Prieel in stadspark Olmenhof krijgt culturele functie

Op 5 september 2014, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

Met de toepasselijke cover 'Who'll stop the train', de klassieker van Creedence Clearwater Revival oogstte Guy Swinnen vorige zondag algemeen applaus op het concert bij hevige regen in het prieel in het park Olmenhof. Dat was het eerste optreden in de reeks 'Hoek af' dat culturele activiteiten op een ongewone plaats wil bieden. Schepen van cultuur Lo Guypen (N-VA NIEUW): "In de zomer van 2015 willen we er om de veertien dagen een culturele activiteit laten plaatsvinden."

"De reacties op dit eerste concert zijn heel positief", vertelt schepen Guypen. "Dat versterkt ons in het voornemen om in de zomer volgend jaar om de veertien dagen een culturele activiteit te organiseren. Voor alle duidelijkheid: het moet gaan om een kleinschalig initiatief, dat geen overlast in het beschermde park veroorzaakt. In het Olmenhof heeft jarenlang het muziekfestival Rock Herk plaatsgevonden, maar dat was met de jaren zo gegroeid dat de impact op het park te groot was geworden. Evenementen met een groot publiek en met transporten en de plaatsing van zware materialen zijn voortaan in het park taboe. Enige aanpassing die we willen doen is de aanleg van een toegangsweg in grastegels om het aanvoeren van kleinschalig materiaal mogelijk te maken."Het prieel dateert vermoedelijk uit het begin van de vorige eeuw. In de maand augustus heeft de technische dienst het prieel een opknapbeurt gegeven. Schepen Guypen. "Nu het opnieuw in mooie staat verkeert, versterkt het het waardevolle karaker van ons park." Het prieel is ook beschikbaar voor de burgerlijke plechtigheid van huwelijken Ook de speelpleinwerking maakt van het prieel gebruik als uitvalsbasis voor sommige activiteiten.Enkele weken geleden was het prieel nog in het nieuws, omdat het ten prooi aan vandalisme viel. Om een herhaling te voorkomen, gaat de politie van de zone West-Limburg strenger toezicht houden in het park.

LW, HBVL © 2014 Concentra