Oppositie niet te spreken over hoger tarief sporthal

Op 14 december 2022, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Jeugd

Oppositie niet te spreken over hoger tarief sporthal (Het Belang van Limburg*, Wo. 14 Dec. 2022, Pagina 20)

De tarieven voor het gebruik van sporthal Herkules in Herk-de-Stad gaan in januari fors omhoog. “Gewoon een indexaanpassing, nadat de tarieven jarenlang ongewijzigd zijn gebleven”, zegt de meerderheid. Maar bij oppositiepartijen N-VA en NIEUW zien ze dat anders.

De stad hanteert verschillende tarieven voor het gebruik van de sporthal. Verenigingen of inwoners uit Herk-de-Stad betalen minder dan verenigingen of inwoners van andere gemeenten. En ook de jeugdwerkingen van Herkse verenigingen hebben een apart tarief. Het tarief is natuurlijk ook afhankelijk van de ruimte(s) die je gebruikt.

Vanaf 1 januari betalen inwoners voor de volledige sportzaal 18,75 euro per uur, huurders van buiten de stad betalen het dubbele (37,50 euro). Voor activiteiten van jeugdwerking liggen de tarieven aanzienlijk lager: 1,55 euro per uur voor één derde van de zaal, 3,10 euro voor twee derde en 4,65 euro voor de volledige zaal. Voor het gebruik van een vergaderlokaal betaalt een Herkse aanvrager 3,10 euro per vergadering, iemand van buiten Herk-de-Stad 6,25 euro.

Volleybal en badminton

“Die bedragen zijn al meer dan tien jaar ongewijzigd”, legt burgemeester Bert Moyaers (Vooruit) uit. “Ze kunnen de vergelijking met de buurgemeenten vlot doorstaan. De prijs voor een derde van de zaal voor een jeugdactiviteit stijgt van 1,26 naar 1,55 euro. In Halen betaal je 3 euro, in Lummen nu nog 1,5 euro. De twee grootste gebruikers zijn de volleybalclub en de badmintonvereniging. Voor hen verhogen de kosten op jaarbasis met iets meer dan 1.000 euro. Alle clubs samen betalen voor het gebruik van de sporthal 25.000 euro.”

Niet besproken

De oppositiepartijen N-VA en NIEUW zijn over de verhoging niet te spreken. “Dit is een forse verhoging, die de verenigingen aan hun leden zullen moeten doorrekenen. De verenigingen hebben het al zo moeilijk gehad”, zegt Karolien Grosemans (N-VA). Lo Guypen (NIEUW) zit op dezelfde golflengte: “Plus 25 procent valt heel zwaar voor verenigingen die door corona al zwaar te lijden hebben gehad. Bovendien had deze verhoging besproken moeten worden in het autonoom gemeentebedrijf.” Het ontbreken van een advies van de sportraad ligt de oppositiepartijen ook zwaar op de maag. “Voor een indexaanpassing is dat niet nodig”, reageert schepen van Sport Gert Vandersmissen (Open Vld).

Luk Weyens ■