Onthaalouders Halen en Herk stappen over naar Landelijke Kinderopvang

Op 1 juli 2014, over deze onderwerpen: OCMW-nieuws

Halen/Lummen/Herk-de-Stad - De OCMW's van Halen en Herk-de-Stad stappen uit het project De Wallabies met het OCMW van Lummen voor de opvang van kinderen van 0 tot 3 jaar. Halen en Herk-de-Stad sluiten aan bij de Landelijke Kinderopvang. "De Landelijke Kinderopvang is een grote organisatie, waarbinnen de ouders beter aan de voorwaarden van het nieuwe decreet op kinderopvang kunnen voldoen", zegt OCMW-voorzitter Karolien Grosemans van Herk-de-Stad. Het OCMW van Lummen heeft nog geen beslissing genomen.

De Wallabies is een project van de OCMW's van Halen, Herk-de-Stad en Lummen, dat ook het beheer van de organisatie doet. De dienst bestaat nu precies 35 jaar. Veertig onthaalouders uit de drie gemeenten zijn erbij aangesloten. In totaal vangen de onthaalouders op jaarbasis zowat 400 kindjes op. Herk-de-Stad ziet een samenwerking binnen De Wallabies niet langer zitten, zeker met de nieuwe - strengere - voorwaarden van het nieuwe decreet op kinderopvang. OCMW-voorzitter Karolien Grosemans (N-VA NIEUW): "Onder meer qua veiligheid gelden er heel strikte verplichtingen. Als kleine organisatie kunnen we daaraan nauwelijks voldoen. Bij de Landelijke Kinderopvang komen we binnen een organisatie met een groot netwerk en heel wat ervaring."

Petitie

Het OCMW van Halen heeft lang over de kwestie nagedacht. Uiteindelijk kwam de raad in een extra vergadering samen om de overstap goed te keuren. Een petitie bij de onthaalouders van de drie gemeenten leverde in totaal 32 handtekeningen voor een overstap op. "De beslissing van Herk-de-Stad om over te stappen, verrast ons niet. Herk had vorig jaar al signalen in die zin gegeven", reageert voorzitter Birgitt Carlier van het OCMW van Lummen. "Ik heb begrip voor de onrust van de onthaalouders nu, maar wij willen de continuïteit van de dienst blijven garanderen. Wij willen eerst zien waar de voorkeur ligt van de onthaalouders, of en hoeveel van hen eventueel een overstap willen doen."

De beslissing over een overstap door Lummen moet door de OCMW-raad van Lummen worden genomen. De eerstvolgende vergadering is voorzien voor 20 augustus, maar de raad kan ook voor een extra zitting worden samengeroepen.Binnen de nieuwe organisatie blijft de prijs voor de opvang van de kinderen ongewijzigd. Landelijke Kinderopvang telt in 22 Limburgse gemeenten in totaal 631 onthaalouders die samen dagopvang organiseren voor nu 7591 0- tot 3-jarigen. Dat is ruim een derde van het Vlaamse totaal van 20.000. Voor 3- tot 12-jarigen biedt de organisatie buitenschoolse opvang.

LW, HBVL © 2014 Concentra