Omslachtige procedure om nesten van hoornaars te verwijderen

Op 16 mei 2023, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn

Herk-de-Stad geeft 30 euro om nest met Aziatische hoornaars te vernietigen (HBVL, online)

Aziatische hoornaar: Herk-de-Stad betaalt de kostprijs van 30 euro voor de verdelging van een nest van de Aziatische hoornaar terug. De gemeenteraad heeft daarvoor een nieuw reglement goedgekeurd. “De Aziatische hoornaar voedt zich met insecten, onder meer bijen. Het Aziatische dier zoekt bijenkasten op en kan in enkele uren tijd tot een derde van de kolonie vernietigen”, legt burgemeester Bert Moyaers (Vooruit) uit. “De Herkse imkers vragen om actie te ondernemen. Alleen een verwijdering van het nest is relevant.” Wie denkt een nest te zien, kan dat melden op de site van Vespawatch. Een team van experten beoordeelt of het effectief om een Aziatische hoornaar gaat. Het verwijderen moet door de brandweer gebeuren, die daarvoor 30 euro aanrekent. De N-VA-oppositie vindt procedure voor de toelage te ingewikkeld. “De melder moet het bedrag zelf voorschieten en dan de terugbetaling aanvragen. Kan de brandweer dat geld niet rechtstreeks bij de stad vragen?”, stelt N-VA-fractieleider Karolien Grosemans voor. “Dat is voor de brandweer dan weer te ingewikkeld”, reageert burgemeester Bert Moyaers (Vooruit).

Mantelzorgtoelage: De stad verleent niet langer een premie voor mantelzorg. Dat gebeurt voortaan wel door het OCMW. Schepen van Sociale Zaken Toon Durwael (cd&v): “De toelage bedraagt 30 euro per maand voor personen met een zorgbehoevende met een integratietegemoetkoming categorie drie of met een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood categorie drie. Mantelzorgers voor een zorgbehoevende in categorie vier of vijf ontvangen 45 euro per maand.”

Meerderheid: Vooruit (6), CD&V (5), Open Vld (5)

Oppositie: N-VA (4), NIEUW (1), Onafhankelijk (1), Groen (1)

Luk Weyens