Olmenhof ideale plek voor hondenlosloopweide

Op 12 september 2019, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Natuur en klimaat

Heel veel Vlaamse gemeenten beschikken over minstens één hondenlosloopweide. Ook in Herk hebben we heel wat hondeneigenaars die vragende partij zijn om een plek in te richten speciaal voor hun viervoeters. N-VA-gemeenteraadslid Danny Jamers stelt voor om een gedeelte van het Olmenhof hiervoor in te richten: “Er zijn zones in het Olmenhof waar de reeds aanwezige dieren weinig tot geen gebruik van maken. Deze zijn perfect om een hondenweide in aan te leggen”, klinkt het.

Er dienden zich in het verleden al kansen aan om een hondenweide aan te leggen in Herk-de-Stad, maar de kogel kwam nooit door de kerk. “Nu is onze kans”, zegt Jamers, “We hebben een ideale plek gevonden en de hele gemeenteraad gaat ermee akkoord. Het is alleen nog zaak om te bekijken of we het beheersplan van het park Olmenhof, dat nog tot 2027 loopt, in die zin kunnen aanpassen."

Ook het sociale aspect van een hondenlosloopweide is het vermelden waard. In een samenleving waarin eenzaamheid een steeds groter probleem wordt, is het ook deels de taak van een gemeentebestuur om mensen (met gedeelde interesses) samen te brengen. Een hondenlosloopweide is hiervan een mooi en relatief goedkoop voorbeeld.