OCMW besteedt poets- en strijkdienst uit aan privé

Op 21 oktober 2014, over deze onderwerpen: OCMW-nieuws

Het OCMW van Herk-de-Stad gaat zijn poetsdienst aan huis uitbesteden aan een privéfirma. Dat heeft de OCMW-raad unaniem goedgekeurd. De uitbesteding gebeurt om het oplopende tekort van de dienst op te vangen", legt OCMW-voorzitter Karolien Grosemans (N-VA NIEUW) uit. Er vallen geen ontslagen.

De poetsdienst stelt 15 personen te werk: 14 schoonmaaksters en 1 administratieve kracht. Zij gaan bij 67 gezinnen aan huis om schoon te maken. De cliënten betalen daarvoor met dienstencheques, waarvoor ze 9 euro betalen. De uitbesteding gebeurt om financiële redenen: "De kosten swingen de pan uit", legt OCMW-voorzitter Karolien Grosemans uit. "De bijdragen van de cliënten dekken al jaren niet meer de uitgaven van de poetsdienst. Het tekort is opgelopen tot 115.000 euro. Bovendien kunnen we nu niet aan de vraag voldoen. Bij ziekte van een medewerkster is er geen vervanging en nieuwe aanvragen moeten we weigeren."

Het OCMW wil nu alle medewerksters van de poetsdienst door een privéfirma laten overnemen.Het OCMW blijft voor de bestaande en nieuwe cliënten wel het aanspreekpunt.

Karolien Grosemans: "De poetsdienst vervult een belangrijke signaalfunctie. De medewerksters stellen vaak dingen vast die ze in het teamoverleg met het hoofd van de thuiszorg ter sprake kunnen brengen, zoals stopcontacten die moeten hersteld of een cliënt die sporen van dementie begint te vertonen."

Samen met de poetsdienst wordt ook de strijkdienst mee uitbesteed. In 2013 hebben 65 klanten voor 2672 uren kleren laten strijken. Karolien Grosemans: "Ook hiervoor willen we als aanspreekpunt blijven fungeren waar mensen hun was brengen en weer ophalen. We beschikken daarvoor over de nodige ruimte en de gepaste machines."

De sp.a-oppositie heeft de uitbesteding mee goedgekeurd. Fractieleider Joachim Deveux: "Wij zijn wel voorstander van behoud van tewerkstelling binnen het OCMW, maar als er per se moet worden bespaard is een uitbesteding beter dan verlies van banen. Wij pleiten er wel voor dat de medewerksters in een zo identiek mogelijk statuut kunnen werken als nu."

De OCMW-raad gaat nu een bestek opmaken op basis waarvan geïnteresseerde firma's hun offerte kunnen indienen. De overeenkomst met de privépartner moet op 1 januari 2015 ingaan. Het geld dat het OCMW op de poetsdienst bespaart, wil het in patrimonium investeren. Karolien Grosemans: "De badkamers en keukens van de bejaardenwoningen in Schulen dateren uit de jaren '70 en zijn dringend aan een opknapbeurt toe."

Luk Weyens, HBVL © 2014 Concentra