Noëlla Lowet maakt debuut in de politiek

Op 17 oktober 2015, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

Alle raadsleden N-VA NIEUW vervangen

HERK-DE-STAD Op de gemeenteraad van Herk-de-Stad heeft Noëlla Lowet de eed afgelegd als nieuw gemeenteraadslid. Zij volgt Laurens Appeltans op, die na 33 jaren uit de politiek stapt. Daarmee zijn alle leden van N-VA NIEUW, die in 2012 rechtstreeks voor de gemeenteraad werden verkozen nu vervangen, met uitzondering van de schepenen Lo Guypen en Wim Berden. Na de verkiezingen in 2012 gaf Marina Franssens haar zitje in de gemeenteraad op. Zij verkoos een taak in de OCMW-raad. Zo kwam Michel Laenen in de gemeenteraad. In 2014 stapte Karolien Grosemans uit de gemeenteraad. Haar plaats werd ingenomen door Kristof Claes. Grosemans bleef wel in functie in als OCMW-voorzitter en schepen van Sociale Zaken, zodat zij ook aan de zittingen van de gemeenteraad kan deelnemen. Einde vorig jaar gaf Rik Raskin - met zijn 90 jaar toen de ouderdomsdeken in de Herkse raad - zijn ontslag uit zijn functie. Niko Smeets nam zijn plaats in. In september was het de beurt aan voorzitter Hugo Spooren om de politiek vaarwel te zeggen. Zo kwam Björn Lambrechts in de raad en Michel Laenen werd voorzitter van de gemeenteraad. Als laatste in de rij zegde deze maand ex-schepen en ex-senator Laurens Appeltans de politiek vaarwel. Zijn opvolgster Noëlla Lowet (58) maakt haar debuut in de politiek. Zij nam in 2012 voor het eerst deel aan de verkiezingen en werd met 381 voorkeurstemmen zevende opvolger. Noëlla is afkomstig van Donk, maar woont nu in Schulen. Zij is regent Nederlands-Engels-Duits en geeft bij de VDAB Nederlands aan anderstaligen.

(lw), Het Nieuwsblad © 2015 Corelio