Nieuwe bewindsploeg verdeelt bevoegdheden

Op 28 december 2012, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws, OCMW-nieuws, Verkiezingen 2012

HERK-DE-STAD - Nieuwbakken burgemeester Bart Gruyters (CD&V) stelde op het stadhuis zijn nieuwe ‘hechte bewindsploeg' voor en de bevoegdheden van de collegeleden.

‘We zijn anders te werk gegaan voor de verdeling van de bevoegdheden dan voorheen', licht burgemeester Gruyters toe. ‘De toekomstige schepenen van N-VA-Nieuw, Open VLD en CD&V vergaderden wekelijks en zochten naar wat er echt nodig is in Herk-de-Stad. We kwamen relatief snel tot een consensus. Belangrijk is het enthousiasme van de ploeg.'

‘We zullen voor een trendbreuk zorgen door als een hechte ploeg samen te werken' zegt Open VLD-lijsttrekker Mark Vanleeuw. ‘Al hadden we misschien beter wat meer vrouwen in het college opgenomen.'

Federaal volksvertegenwoordiger Karolien Grosemans (N-VA-Nieuw), die OCMW-voorzitter wordt, noemt het ‘een nieuw avontuur'.

Burgemeester Bart Gruyters, die naar zijn zeggen zijn ambt aangeboden kreeg van N-VA-Nieuw en Open VLD, neemt Algemene Administratie, Justitie, Politie, Brandweer, Burgerlijke Stand & Bevolking, Privaat Patrimonium, Personeel en Erediensten onder zijn hoede. Eerste schepen Mark Vanleeuw runt Openbare Werken, Mobiliteit & Verkeer, Toerisme, Land- en Tuinbouw en Uitleendienst. Tweede schepen Lo Guypen (N-VA-Nieuw) ontfermt zich over Cultuur, Communicatie, Internationale Samenwerking, Onderwijs en Feestelijkheden. Het jongste raadslid Wim Berden (26, N-VA-Nieuw) krijgt als derde schepen Financiën, naast Jeugd, Leefmilieu en Duurzaamheid. Gert Vandersmissen (Open VLD) neemt sport, Bibliotheek en Lokale Economie voor zijn rekening, terwijl ouderdomsdeken Louis Vanuytrecht (72, CD&V) tekent voor Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid, Waterlopen en Buitenschoolse Kinderopvang. Tenslotte wordt OCMW-voorzitter en enige vrouw in het college Karolien Grosemans de zesde schepen, met Sociale Zaken als bevoegdheid. Voor Handel en Middenstand belooft de coalitie een stimuleringsbeleid.

website Het Nieuwsblad © 2012 Corelio