Natuurweetjes en ideetjes (5)

Op 20 augustus 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

Ook bermen zijn belangrijk in onze strijd tegen de achteruitgang van de natuur. Zij vormen een netwerk van grazige linten doorheen het landschap en functioneren als leefgebied of als verbinding tussen grotere natuurgebieden. Bloemrijke wegbermen trekken ook veel vlinders, bijen, kevers en andere kleine dieren aan.

Een weetje

In de bermen in de Beerbosstraat in Schulen groeien meer dan 20 grassoorten. Zorg dragen voor onze bermen is dan ook een must. Met een goed beheer valt veel natuurwinst te boeken
en dat hoeft niet per se duurder te zijn. Het is de bedoeling om de volgende jaren de bermen de aandacht te geven die ze verdienen en nog meer natuurwinst te boeken. Om te verhinderen dat fietsers te ver moeten uitwijken, worden de bermen regelmatig gemaaid.

Een ideetje:

Een huisdiersticker is een initiatief van minister Ben Weyts (N-VA). Zo’n sticker maakt meteen duidelijk welke huisdieren je hebt, zodat de brandweer hen ook kan redden. Het schepencollege van Herk-de-Stad keurde dit initiatief goed. De stickers kunnen binnenkort afgehaald worden op het stadhuis.