N-VA'ster Grosemans leidt commissie Defensie

Op 18 juli 2014

BRUSSEL - Gisteren zijn de voorzitters van de Kamercommissies aangewezen. Daaronder ook twee Limburgse N-VA'ers. Hasselaar Steven Vandeput zal de commissie Infrastructuur voorzitten en de Herkse Karolien Grosemans is de eerste vrouw die de commissie Defensie mag leiden. Eerder werd Patrick Dewael (Open Vld) al verkozen tot - weliswaar tijdelijk - voorzitter van de Kamer.

Gisteren werden de voorzitters van de commissies aangewezen. N-VA levert als grootste partij drie voorzitters met Siegfried Bracke (Binnenlandse Zaken), Steven Vandeput (Infrastructuur) en Karolien Grosemans (Defensie). CD&V heeft twee voorzitters met Eric Van Rompuy (Financiën) en Nahima Lanjri (Naturalisaties). De andere voorzitters zijn opnieuw Patrick Dewael (Open Vld - Grondwet), Dirk Van der Maelen (sp.a - Buitenlandse Zaken), Marie-Christine Marghem (MR - Justitie), Denis Ducarme (MR - Handelsrecht) en Muriel Gerkens (Groen-Ecolo - Volksgezondheid). De PS tot slot levert de voorzitter van de commissie Sociale Zaken. Hier is het nog wachten op een naam.

Legeraankopen

Steven Vandeput zat eerder al in de commissies Financiën en Infrastructuur. Als nieuwe voorzitter van deze laatste commissie wil hij het gezag van de commissie doen gelden ten overstaan van de nieuwe minister van Infrastructuur. Steven Vandeput: "Inge Vervotte respecteerde als minister het parlement en de commissie. Dat kan men niet zeggen van haar opvolgers. Dat moet veranderen, zodat de commissie altijd kan inspelen op de actualiteit."Onder de vorige legislatuur zat Karolien Grosemans ook al in de commissie Defensie. Als nieuwe voorzitter wil ze eigen klemtonen leggen. Grosemans: "De sociale thema's zoals het welzijn van de militairen en de begeleiding van de veteranen moeten meer aan bod komen. Ik wil ook dat er inhoudelijke politieke debatten komen over bijvoorbeeld de vraag waar we met defensie naartoe willen, over de vervanging van de F-16's, over hoe groot het defensiebudget moet zijn."Tot slot wil ze de parlements-leden uit hun ivoren toren halen en meer werkbezoeken organiseren. "Zodat iedereen weet waarover hij spreekt", zegt ze.

ED, HBVL © 2014 Concentra