N-VA stelt zich vragen bij nieuwe deontologische code Herk-de-Stad

Op 16 september 2019, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Op de voorbije gemeenteraad werd er gestemd over de nieuwe deontologische code van Herk-de-Stad. Dat is een document dat de waarden en normen voor correct en degelijk gedrag van mandatarissen vastlegt. “Wij kunnen die tekst niet goedkeuren”, aldus N-VA-fractieleider Karolien Grosemans, “Er werden door de meerderheid passages weggelaten waardoor de deur naar vriendjespolitiek en zelfs corruptie op een kier wordt gezet. Hiermee gaan wij uiteraard niet akkoord.”

Het grootste bezwaar van N-VA is dat er bepaalde artikels werden weggelaten die het dienstbetoon van mandatarissen aan de burger regelen. De meerderheid lacht dit weg door te zeggen dat politiekers de mensen dan helemaal niet meer zouden mogen helpen. “Niets is minder waar”, verklaart Grosemans, “Maar het is van het grootste belang dat we op een correcte manier de burger kunnen bijstaan, zonder daarbij te vervallen in vriendjespolitiek en zelfs corruptie. Het is net datgene wat door een deontologische code wel geregeld moet worden. Wij zullen de code nooit goedkeuren, zolang hierover geen passage wordt opgenomen.”