N-VA-NIEUW in overwinningsroes

Op 19 oktober 2012, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2012

HERK-DE-STAD - 'We gingen er als enige partij op vooruit en krijgen er maar liefst drie zetels bij', zegt lijsttrekker Karolien Grosemans, die 1.374 voorkeurstemmen behaalde. 'We zien dit als een sterk signaal van de kiezer en zijn klaar om onze verantwoordelijkheid op te nemen.' Om die verantwoordelijkheid te nemen, schuiven N-VA-NIEUW en Open VLD Bart Gruyters (CD&V) naar voren, die 395 voorkeurstemmen mocht noteren en tot de kleinste partij (3 zetels) in de nieuwe gemeenteraad behoort.

'Wij willen werk maken van een beleid dat het welzijn van de Herkenaren vooropstelt en dat tot stand komt in een sfeer van respect, vertrouwen en overleg', vervolgt Karolien Grosemans, die de nieuwe OCMW-voorzitter in Herk wordt.

'Net om die reden was een coalitie met de SP.A voor N-VA NIEUW geen optie. We kregen geen hand aangereikt door de burgemeester. Al meer dan een jaar nam hij geen contact met ons op. De afgelopen twee jaar was er nauwelijks overleg of samenwerking mogelijk met de burgemeester en de SP.A. We wilden niet in dezelfde ruziesituatie terechtkomen waarin de Open VLD met de SP.A verkeert.'

N-VA NIEUW zal samen met de Open VLD en de CD&V een meerderheid vormen die bijna twee derde van de kiezers vertegenwoordigt, met Bart Gruyters (CD&V) als burgemeester. Karolien Grosemans: 'We beseffen dat de Herkenaren deze afloop niet hadden verwacht. We hebben afgelopen zondag snel een beslissing moeten nemen. De CD&V behaalde het kleinst aantal zetels, maar Bart heeft zeer tactisch onderhandeld en hij stelde zijn eisen: het burgemeesterschap in ruil voor zijn medewerking. Uiteindelijk wilden we gewoon een kans om de Herkenaren te tonen wat we waard zijn, met of zonder burgemeester uit eigen rangen. Ook met twee enthousiaste schepenen en mezelf als OCMW-voorzitter zal N-VA NIEUW mee kunnen werken aan een nieuw, positief beleid voor alle Herkenaren. Dat is voor ons het belangrijkste.'

'Ons programma voor de verkiezingen is onze leidraad. De volgende maanden zullen we samen met onze partners de Open VLD en de CD&V een gezamenlijk project uitwerken. N-VA NIEUW zal de nadruk blijven leggen op samenwerking en overleg. Op die manier hopen we bij te dragen aan de verandering waarvoor onze inwoners gekozen hebben.'

Paul Pans, website Het Nieuwsblad © 2012 Corelio