Michel Laenen kaart problematiek Sint-Truidersteenweg aan en krijgt gehoor

Op 21 februari 2018, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

Inhaalverbod op gedeelte Sint-Truidersteenweg

Op een gedeelte van de Sint-Truidersteenweg (N716, gewestweg tussen Herk-de-Stad en Sint-Truiden) komt een verbod om in te halen. Dat gebeurt na drie ongevallen vorig jaar, waarvan twee met dodelijke afloop. Na een jaar komt er een evaluatie met eventueel een uitbreiding van het verbod.


De steenweg is een lang, recht traject en nodigt uit tot snel rijden. Ter hoogte van het park Olmenhof aan het stadhuis van Herk-de-Stad geldt een beperking van 50 km per uur. Elders is op het grondgebied van Herk-de-Stad 70 km per uur toegelaten. Vorig jaar gebeurden op de gewestweg drie zware ongevallen. In de buurt van het kruispunt met de Rummenweg werd een fietsster bij het oversteken aangereden. Zij overleefde de klap niet. Nauwelijks een maand later vond een aanrijding plaats op het kruispunt van de N716 met de Hazenveldweg. Toen een vrouw met haar auto de Hazenveldweg wilde inslaan, werd haar auto in de flank gegrepen. Zij liet daarbij eveneens het leven. Het derde ongeval gebeurde in juli vorig jaar. In de buurt van het kruispunt met de Jodestraat knalden twee auto's frontaal op elkaar.

Proefzone
Gemeenteraadslid Michel Laenen (N-VA) woont in de buurt en kaartte de kwestie aan op de verkeerscommissie van Herk-de-Stad. Schepen van Mobiliteit en voorzitter van de verkeerscommissie Mark Vanleeuw (Open Vld): “Een eerste maatregel was een verlenging van de zone met een maximale snelheid van 50 km per uur. De verkeerscommissie vroeg ook een invoering van een inhaalverbod. Dat gebeurt met een Ministerieel Besluit. Het is de Vlaamse minister van Mobiliteit die deze beslissing neemt na een advies van de gemeenteraad. Daarom werd de vraag aan de Administratie voor Wegen en Verkeer gesteld.”

De administratie stelt de invoering van het inhaalverbod voor over een lengte van 600 meter, meer bepaald vanuit de richting Herk-de-Stad vanaf een punt even voorbij de kruising met de Hazenveldweg tot 200 meter voorbij het kruispunt met de Jodestraat. Wegen en Verkeer verkiest dat gedeelte om twee redenen. Daar zijn twee van de drie ongevallen vorig jaar gebeurd (waarvan een met dodelijke afloop) en het is ook een zone met weinig huizen, wat bij uitstek uitnodigt om (te) snel te rijden.


“Het inhaalverbod wordt op proef voor een jaar ingevoerd”, verduidelijkt schepen Vanleeuw . “Na dat jaar volgt er een evaluatie. Eventueel wordt het inhaalverbod over een grotere lengte ingevoerd.”

Luk WEYENS, HBVL © 2017, Mediahuis

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is