Meer Vlaamse leeuwen, maar geen Vlaamse schepen

Op 23 oktober 2012, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2012

LIMBURGSE N-VA'ERS VOLGEN VOORBEELD VAN AALST NIET

Hasselt - In Aalst krijgt N-VA een schepen van Vlaamse Zaken. Dat wordt Karim Van Overmeire, ex- Vlaams Belang'er. Coalitiepartner sp.a - zeker voorzitter Tobback - is daar resoluut tegen, CD&V niet. Hoe zit het met de Vlaamse reflex bij de N-VA'ers die straks 12 Limburgse gemeenten besturen? Een schepen van Vlaamse Zaken zit er voorlopig niet in, maar we gaan wel meer Vlaamse leeuwen in het straatbeeld zien.

N-VA levert in januari in zes Limburgse gemeenten de burgemeester, in zes andere zitten ze mee in het bestuur. Maar of die allemaal Vlaamse accenten zullen leggen?

"We gaan in elk geval de briefwisseling in het oog houden", zegt Karolien Grosemans, die straks OCMW-voorzitter wordt in Herk-de-Stad. "Soms komen er nog officiële brieven in het Frans aan, die sturen we terug. Ik zou ook liever een plein of een straat naar Miel Cools vernoemen in plaats van naar alweer een sp.a-burgemeester.

Tijdens mijn huisbezoeken heb ik trouwens in mijn eigen dorp - Schulen - een pleintje ontdekt dat 'Jeux de pétanque' heet. Dat kan toch ook in het Nederlands."

Al geeft Grosemans toe dat ze niet meteen weet hoe je 'pétanque' vertaalt. Gaan er ook meer Vlaamse vlaggen hangen in Herk-de-Stad? "Aan de officiële gebouwen mogen die vlaggen wel hangen. Aan het gebouw van de post mocht het niet, zelfs niet op 11 juli. Dat zou ik graag anders zien. We zullen er ook op letten dat 11 juli echt een feestdag is."

Huub Broers heeft nog niet beslist of hij in Voeren de sjerp straks zelf opnieuw ombindt, maar hij heeft in elk geval wel de meeste ervaring in Vlaamse zaken.

"Wij hebben zo'n schepen niet nodig, want we zijn een faciliteitengemeente.

Wij leven dus de taalwet al zeer strikt na", legt Broers uit, die nu ook al burgemeester is. "Maar een gemeente als Aalst kan hierdoor wel een duidelijk signaal geven.

Want vaak begint het met 'un pain' te bestellen en denken sommigen uiteindelijk dat daar ook rechten bij horen. Ik vind dat je altijd respect moeten hebben voor de streek waar je gaat wonen en dat je de plaatselijke taal ook moet spreken.

Die 2.000 Nederlanders die in Luik wonen, worden daar op het stadhuis ook alleen in het Frans geholpen hoor." Steven Vandeput (N-VA) zit niet in de coalitie van Hasselt, maar hij heeft als Kamerlid wel een zicht op wat zijn collega's van plan zijn in de rest van Limburg.

"Ik denk wel dat 11 juli serieuzer zal worden gevierd, maar goed bestuur is voor ons in elk geval belangrijker dan symboliek", vindt Vandeput.

Vlaggen

Guy Thys, binnenkort burgemeester in Hoeselt, wil toch een Vlaamser bestuur. "Dat gaan we alleszins proberen af te spreken.

We willen bijvoorbeeld meer Vlaamse vlaggen, zeker op 11 juli." Voor die vlaggen bestaan er trouwens regels, zo heeft Broers ons uitgelegd. Op officiële gebouwen mag je die alleen rechts naast de Belgische driekleur hangen.

Aan de buitenkant heb je dan links de vlag van de provincie en rechts die van de gemeente. In die volgorde.

In grensgemeente Heers zal de plaatselijke N-VA niet te fel op haar strepen staan. "We leven in goede verstandhouding met iedereen", zegt een zeer voorzichtige Jan Leus. "Ook met de Franstaligen."

Luc Dullaers in Kortessem maakt zich voorlopig ook niet druk.

"Loopt die Brusselse rand misschien tot Kortessem? Ik dacht het niet. Het is wel evident dat je Nederlands spreekt. Al denken sommigen dat vloeken in het Nederlands al volstaat."

Ook in Borgloon willen ze niet meteen Vlaamse accenten leggen.

"Maar we gaan de inburgeringscursussen wel beter opvolgen", zegt Wim Lambrechts.

Liliana Casagrande, HBVL © 2012 Concentra