Jambon tikt politie Regio Hoofdstad (ten onrechte?) op de vingers wegens gebrek aan permanentie

Op 20 september 2016, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

Hasselt - Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) gaat de politiezone Limburg Regio Hoofdstad op de vingers tikken omdat die niet zou voldoen aan de minimale dienstverlening. “Het commissariaat in Hasselt is op zondag gesloten. De website bevestigt dit. Maar dit is in strijd met de wet”, zegt N-VA-Kamerlid Karolien Grosemans, die de minister hierover ondervroeg. “Dat is een vergissing. Natuurlijk hebben we permanentie op zondag”, reageert zonechef Philip Pirard, die de website meteen liet aanpassen.

Op 1 januari zijn de politiezones HaZoDi (Hasselt, Zonhoven en Diepenbeek) en West-Limburg (Halen, Herk-de-Stad en Lummen) gefusioneerd tot zone Limburg Regio Hoofdstad. “Ik stel vast dat dit voor de bewoners van de voormalige zone West-Limburg nadelen met zich meebracht”, zegt Grosemans. “Zo is de hoofdpost in Herk-de-Stad, die destijds heel centraal lag, weggevallen. Hierdoor moeten inwoners buiten de openingsuren naar het hoofdkantoor in Hasselt. Als je in de westelijke uithoek van Halen woont, is dat 20 minuten rijden. Nog ernstiger: het kantoor in Hasselt is op zondag enkel telefonisch bereikbaar is, maar niet fysiek.”

De website meldt dat het hoofdkantoor in Hasselt buiten de kantooruren slechts voor dringende zaken en zware misdrijven telefonisch bereikbaar is. “Het gevolg is dat inwoners van Halen, Herk-de-Stad en Lummen hoe langer hoe meer naar zone Demerdal (Diest, Scherpenheuvel en Zichem) rijden, want die organiseert wél onthaal op zondag. “Dit druist in tegen een KB en een omzendbrief van 2001 die een minimale dienstverlening verzekeren.”

Wél permanentie

Grosemans kaartte de zaak aan bij partijgenoot Jan Jambon. In zijn antwoord schrijft de minister: “Op de website staat inderdaad dat de hoofdpost in de politiezone 'fysiek' niet bereikbaar zou zijn. Ik zal dan ook aan mijn diensten vragen om de politiezone hierop te wijzen en te verzoeken het nodige te doen opdat de minimumnormen worden nageleefd.”

LRH-zonechef Philip Pirard komt uit de lucht vallen: “Wie op zondag een klacht wil indienen, kan dat op het hoofdkantoor in Hasselt. Je moet wel aanbellen. Wie dat doet, wordt binnengelaten en door een agent geholpen.”

Maar wat dan met de vermelding op de website? “Dat is een foutje dat nog dateert uit de periode van verhoogde terreurdreiging voor politiecommissariaten.” Exact 2 minuten na ons telefoontje gisteren was de website aangepast. Nu staat er dat het commissariaat zondag geopend is van 10 tot 19 uur. De vakbonden bevestigen dit. Maar Grosemans is niet overtuigd en gaat de zaak opnieuw bij de minister aankaarten.

Een ander gevolg van de fusie is dat het gerenoveerde politiegebouw in Herk-de-Stad grotendeels leeg staat. Vandaag is er enkel nog een wijkdienst gevestigd. In 2009 kochten de gemeenten Halen, Herk-de-Stad en Lummen dat gebouw voor 1,1 miljoen als hoofdkantoor van de zone West-Limburg. Omdat ze niets meer aan dat gebouw hebben, willen Halen en Lummen - zij hebben in de nieuwe zone een eigen wijkdienst - dat Herk-de-Stad hen uitkoopt. Hoewel de drie gemeenten door CD&V-burgemeesters worden geleid, verlopen die onderhandelingen erg moeizaam. Herk-de-Stad overweegt om in het gebouw de gemeentediensten en het OCMW samen te brengen.

Yves LAMBRIX, HBVL © 2016 Concentra