Investeringen die we nodig vinden

Op 3 oktober 2018, over deze onderwerpen: Financiën, Verkiezingen 2018

Ondersteun het jeugdvoetbal

Jeugdvoetbal Groot Herk (JVGH) is met 250 voetballende leden (waarvan een 50-tal vrouwelijke) één van de grootste sportclubs van Herk-de-Stad. De club draagt zo bij tot de uitstraling van onze gemeente én heeft een belangrijke sociale functie. De huidige infrastructuur biedt echter niet de nodige kwaliteit die onze jonge sporters verdienen. De bestaande kleedkamers, technische ruimten en kantine zijn te klein en verouderd. De club is ambitieus en draait op hardwerkende vrijwilligers. N-VA vindt dat het gemeentebestuur de club actief moet  ondersteunen met een nieuwbouw en ook met de aanleg van een kunstgrasveld. Kinderen moeten in een veilige omgeving kunnen sporten. Ook de jeugdspelers in Schakkebroek  verdienen de nodige aandacht.

XXL ;)

Vorig jaar vierden we vijftien jaar Jeugdhuis XL. Toen de gemeente het gebouw kocht, was het al relatief oud en niet aangepast aan de moderne noden. Het ligt ook niet ideaal in het centrum van Herk. Aangezien onze gemeente nood heeft aan een grote en moderne feest- en fuif locatie pleiten we ervoor om een nieuw jeugdhuis te combineren met een polyvalente feestzaal voor jong en oud.

Een dorpsplein voor iedereen

De dorpskernen worden één voor één opgeknapt. Donk is vernieuwd en de werken in Berbroek starten weldra. Daarna is het de beurt aan het dorpsplein van Schakkebroek. Hierbij moet de focus liggen op een aantrekkelijke ontmoetingsplek met voldoende groen en dit in een verkeersveilige omgeving. Het renovatiedossier van het Amandinahuis mag niet los van deze vernieuwing staan. Het is net een unieke kans om dit historische gebouw extra in de kijker te zetten.

Speeltuin voor Donk en Berbroek

In onze kindvriendelijke gemeente zijn goed uitgeruste en veilige speeltuinen onmisbaar. Tijdens de huidige bestuursperiode werden daarom de speeltuinen van Schulen, Schakkebroek en park Olmenhof vernieuwd. N-VA wil werk maken van een fijne speelplek voor kinderen in Berbroek en Donk.

Een losloopweide voor onze vrienden

Herk-de-Stad heeft heel wat fiets- en wandelmogelijkheden. Op het openbaar domein moeten honden altijd aan de leiband. N-VA wil overgaan tot de inrichting van een hondenlosloopzone nabij Herk centrum. Met de juiste afspraken kan deze open ruimte uitgroeien tot een sociaal verzamelpunt voor mens en dier.

De Donckgaerd: een duidelijk signaal vanuit Donk

In onze vragenlijst ‘Zeg je gedacht’ zegt 72,8 procent dat boomgaard ‘de Donckgaerd’ moet behouden blijven. Heel wat Herkenaren steunden de boomgaard ook financieel. De lokale fruitrassen maken deel uit van onze streekgeschiedenis en de boomgaard hoort samen met de pastorij tot het dorpszicht van Donk. De mooie open ruimte kan educatief worden uitgebouwd. N-VA Herk-de-Stad ijvert daarom voor het behoud van de boomgaard.

Veilige ontmoetingsplek voor tieners

Het skatepark in de Hurbroekstraat in Donk is verouderd en moet veiliger. Onze Herkse tieners wijken vandaag uit naar onze buurgemeenten waar de infrastructuur beter is. We leerden uit onze rondvraag dat er te weinig ontspanningsmogelijkheden zijn voor de 12- tot 15- jarigen. We willen investeren in een nieuw skatepark op een goed bereikbare locatie waar er voldoende sociale controle is om de veiligheid te garanderen.