U bent hier
Het gedacht van Schulen

Resultaten enquête 'Zeg je gedacht' in Schulen


De inwoners van Schulen wonen graag in hun deelgemeente. Ook voelen ze zich er over het algemeen veilig. Dat is het belangrijkste! Een vrij grote meerderheid (64,7 procent) geeft aan dat ze makkelijk haar auto kan parkeren in Schulen. Dezelfde vraag over de stationsbuurt geeft het tegenovergestelde resultaat. 60 procent wil graag meer parkeermogelijkheden aan het station. Kristina Sampermans (bestuurslid): “Het is belangrijk dat de Herkse treinreiziger op een veilige en comfortabele manier kan reizen. Daarom zijn investeringen nodig. Onlangs
ging de wachtzaal opnieuw open én werd de verlichting vernieuwd. Ook het aantal verlichte parkeerplaatsen moet in de toekomst uitgebreid worden. Wij blijven hiervoor ijveren bij de minister en de NMBS.”
Kristof Claes (fractievoorzitter): “70 procent van de ondervraagde Schulenaren zou graag meer horeca- en handelszaken in Schulen willen. Een duidelijk signaal. De gemeente kan volgens mij Schulen aantrekkelijker maken voor ondernemers. Een sterk ondernemersloket kan (startende) ondernemers helpen met hun administratie. Verder moeten we ervoor zorgen dat leegstaande handelspanden zo snel mogelijk ingevuld worden. Dit kan bijvoorbeeld met een beloningssysteem. Ook moet de gemeente waar mogelijk lokale handelsinitiatieven ondersteunen. Het budget voor lokale economie moet omhoog.”
38,2 procent wil de Beckersvaart graag autovrij. Rudo Vanhees (bestuurslid, inwoner Sint-Jansstraat): “De gemeente gaat deze belangrijke toegangsweg naar het Schulensbroek inrichten als fietsstraat. Hierdoor wordt de Beckersvaart beschouwd als een fietsroute waar auto’s mogen rijden. Zij het wel met een maximumsnelheid van 30 km/u. Ook moeten
de auto’s achter de fietsers blijven en mogen ze niet inhalen. Daarnaast komen er aan weerskanten van de smalle weg verhoogde drempels uit grasdallen.”
Een duidelijk meerderheid (68,5 procent) is voor het behoud van het voormalige gemeentehuis van Schulen. Danny Jamers (bestuurslid): “Het zou bijzonder jammer zijn mochten we dit prachtig stukje Herks erfgoed zomaar weggooien. We moeten het gebouw een nieuwe functie geven om de geschiedenis terug tot leven te brengen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een nieuwe opslagplaats voor voedselpakketten voor hulpbehoevenden of een buurthuis waar allerlei activiteiten en workshops georganiseerd worden.”

Heel wat Schulenaren (89,5 procent) steunen het verstrengde beleid van dit bestuur om hard op te treden tegen sluikstorten met GAS-boetes. In de toekomst moeten we dit beleid verderzetten en investeren in camera’s om de pakkans te vergroten. Langs deze weg willen we alle Herkenaren die zich inzetten voor een proper Herk bedanken.
Ook te hard rijden mag worden aangepakt, zowel naar infrastructuur als naar optreden van de politie toe. Michel Laenen (gemeenteraadsvoorzitter): “We kregen heel wat opmerkingen over verkeersveiligheid. De meeste klachten over snelheid komen uit de Sint-Jorislaan, de Manestraat, de Kiezelweg, de Kerkstraat en de Tichelstraat. Een meerderheid (52,3 procent) kan zich vinden in maatregelen om het verkeer te remmen. Op initiatief van de N-VA besliste de Herkse gemeenteraad om in het SAVE-project stappen. We brengen de gevaarlijke verkeerspunten in kaart en kijken hoe we deze veiliger kunnen maken. De gevaarlijkste situaties die jullie in deze enquête aangeven, willen we binnen dit project aanpakken.”
Björn Lambrechts (gemeenteraadslid): “Veel inwoners kaarten ook enkele onveilige situaties voor voetgangers en fietsers aan. Fietssuggestiestroken kunnen een oplossing zijn. Ze benadrukken de aanwezigheid van zwakke weggebruikers én de visuele versmalling werkt verkeersremmend voor automobilisten. Dergelijke rode stroken komen in de Sint-Jorislaan. In de Kerkstraat komen geverfde fietsmarkeringen. Een andere manier om het verkeer te remmen zijn wegversmallingen. Deze optie moeten we zeker onderzoeken.”
Verder betreuren heel wat Schulenaren dat de dorpskern te vaak als binnenweg voor vrachtwagens en ander zwaar verkeer gebruikt wordt. Hier moet strenger op gecontroleerd worden. Op de Kiezelweg ter hoogte van de parochiekerk is een verhoogd verkeersplateau. Volgens het verkeersreglement mag je hier bijgevolg maximum 30 km/uur rijden. Een rondvraag tijdens onze huisbezoeken, leert ons dat weinig inwoners hiervan op de hoogte zijn. Dit moet duidelijker aangegeven worden.

Herk-de-Stad wil haar inwoners via verschillende kanalen zo goed mogelijk informeren. Het merendeel (80,9 procent) geeft in onze enquête aan dit te appreciëren. Glen Vandingenen (bestuurslid): “Op onze gemeentelijke website vind je heel wat informatie terug. Ook kan je via deze weg bijvoorbeeld sluikstort melden of nuttige documenten opvragen. Met de stadsapp heb je dan weer alle info over onze gemeente meteen bij de hand. Maar we moeten ook rekening houden met de Herkenaren die geen internet hebben of niet zo goed met een computer overweg kunnen. Een papieren en mondelinge dienstverlening van de gemeentelijke diensten moet mogelijk blijven.”

Doordat deze categorie vooral gericht is op mensen met (jonge) kinderen, zijn sommige thema’s niet op iedereen van toepassing. De overgrote meerderheid van de gezinnen is tevreden over de buitenschoolse activiteiten en de kinderopvang. Verder zei 39,7 procent dat de jeugd-, sport- en cultuurverenigingen voldoende ondersteund worden.
Katrien Vanerum (bestuurslid): “60,6 procent van de ondervraagden in Schulen is tevreden over het vrijetijdsaanbod. Onlangs presenteerde onze gemeente een nieuwe cultuurbrochure met voor elke Herkse cultuurliefhebber wat wils. Benieuwd naar de artiesten die binnenkort naar De Markthallen afzakken? Kijk dan op www.demarkthallen.be en bestel je tickets.”

Een meerderheid (59,4 procent) vindt dat sociale woningen her en der verspreid moeten worden. Het aantal sociale woningen in Herk-de-Stad steeg sinds 2012 met 40 procent om de Vlaamse doelstellingen te halen. Het is echter belangrijk dat er in de gemeente een goed evenwicht tussen sociale woningen en privéwoningen is.
Het merendeel (83,6 procent) vindt dat leefloners nuttig maatschappelijk werk mogen doen. Hier zetten we volop op in. Karolien Grosemans (kandidaatburgemeester): “Het OCMW werkt nauw samen met de VDAB en De Winning om leefloners via een werktraject of opleiding opnieuw op de reguliere arbeidsmarkt te krijgen. Daarnaast startte het OCMW onlangs met vrijwillige gemeenschapsdienst. Herkenaren die een leefloon krijgen en voor wie voltijds werk nog niet haalbaar is, kunnen zo enkele dagen per week vrijwillig helpen.”
