Het gedacht van Herk Centrum

Op 11 december 2017, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Gemeentenieuws

Resultaten van onze enquête ‘Zeg je gedacht’ in Herk Centrum

De Herkenaar woont graag in Herk-de-Stad en voelt er zich over het algemeen veilig. Dat is het belangrijkste. Voor meer dan een derde van de ondervraagden mag er gerust nog enkele horeca- en handelszaken in het centrum bijkomen. 60 procent ziet een uitbreiding van het industrieterrein als noodzakelijk voor de ontwikkeling van Herk. Danny Jamers (bestuurslid N-VA Herk-de-Stad, inwoner Veearts Strauvenlaan): “We noteren ook dat heel wat Herkenaren parkeerproblemen ondervinden in het centrum. Op piekmomenten volstaan de huidige 120 parkeerplaatsen niet. Met enkele eenvoudige ingrepen breiden we dit aantal uit. De 5 parkeerplaatsen aan de kerk tegenover Café De Sportwereld kunnen we dwars leggen en zo het aantal verdubbelen. Ook achter de kerk voorzien we extra parkeerplaatsen. De fietsenstalling, nu verborgen achter een haag, moet een zichtbare plaats krijgen, zodat mensen hun fiets in het oog kunnen houden terwijl ze een terrasje doen.”

Via de blauwe zone in hartje Herk wil het bestuur bezoekers ontmoedigen om hun wagen lange tijd te laten staan. Klanten van onze Herkse middenstand moeten immers kunnen parkeren. We krijgen echter veel vragen naar een bewonerskaart. En voor die vraag hebben we ook begrip. We zullen de ons omringende gemeenten raadplegen om na te gaan hoe zij dit evenwicht bewaren.

Er is een groot draagvlak om hard op te treden tegen sluikstorten. En dus ook voor het verstrengd beleid van dit bestuur om op te treden met GAS-boetes. Ook te hard rijden mag worden aangepakt, zowel naar infrastructuur als naar repressief optreden van de politie toe.

Michel Laenen (lid van de politieraad en de verkeerscommissie, inwoner Endepoelstraat): “Verkeersveiligheid is een veelbesproken thema in heel wat straten. De meeste klachten over snelheid komen uit de Grote Hoolstraat, de Doelstraat, De Pierpontstraat en de Stevoortweg en dit hebben we aan den lijve ondervonden. Het merendeel van de ondervraagden (67 procent) kan zich vinden in maatregelen om het verkeer te remmen. Verder stellen we vast dat er onder andere in de Keernestraat en de Rummenweg heel wat vrachtwagens en ander zwaar verkeer door de straten daveren. Inwoners vragen strengere controles in deze straten die volgens het mobiliteitsplan verkeersluw zouden moeten zijn.”

Herk-de-Stad wil haar inwoners via verschillende kanalen zo goed mogelijk informeren. Het merendeel (bijna 82 procent) geeft in onze enquête aan dit te appreciëren. Johny Franssen (voorzitter N-VA Herk-de-Stad): “Via de gemeentelijke website kan je meldingen zoals sluikstorten doorgeven. Je kan online ook heel wat documenten opvragen. Toch moet je voor het indienen ervan in veel gevallen nog rechtstreeks contact opnemen met de gemeentelijke diensten. In sommige gemeenten is het online aanbod uitgebreider met bijvoorbeeld subsidieaanvragen. Een stap die onze gemeente nog moet zetten.”

Van een nieuw gemeentehuis liggen dan weer weinig mensen wakker. Over de gemeentelijke fusie zijn de meningen sterk verdeeld. Toch zijn de tegenstanders hier in de meerderheid.

Deze categorie is vooral gericht op mensen met (jonge) kinderen, waardoor heel wat Herkenaren ‘geen mening’ invulden. Toch gaf van de mensen met een opinie de overgrote meerderheid aan dat ze tevreden zijn over de buitenschoolse activiteiten en de kinderopvang. Verder zei iets minder dan een derde dat de jeugd-, sport- en cultuurverenigingen voldoende ondersteund worden.

Kristof Claes (fractieleider N-VA Herk-de-Stad): “Tegelijkertijd antwoordde 16,5 procent van de ondervraagden dat deze ondersteuning beter kan. Onlangs zijn we gestart met een handige website waarop ouders hun kinderen kunnen inschrijven voor ons vernieuwd vrijetijds- en zomeraanbod. Neem dus zeker een kijkje op herk-de-stad.kwandoo.com.”

Over de nood aan een grotere feestzaal is er weinig verschil tussen het kamp voor, tegen en geen mening.

Een meerderheid (66 procent) vindt dat sociale woningen her en der verspreid moeten worden. Het aantal sociale woningen in Herk-de-Stad steeg fors om de Vlaamse doelstellingen te halen. Het is echter belangrijk dat er in de gemeente een goed evenwicht tussen sociale woningen en privéwoningen is.

Verder antwoordde bijna een vierde van de ondervraagden dat ze te weinig weten over de diensten van het OCMW. Karolien Grosemans (OCMW-voorzitter en schepen van Sociale Zaken): “We zijn ons hiervan bewust en zijn al aan de slag gegaan. Momenteel leggen we de laatste hand aan een overzichtelijke brochure van het OCMW.”

Het merendeel (bijna 83 procent) vindt dat leefloners nuttig maatschappelijk werk mogen doen. Karolien: “We zetten hier inderdaad volop op in. Vandaag werkt het OCMW nauw samen met de VDAB en De Winning om via een trajectbegeleider en activeringscoach leefl oners te helpen om werk te zoeken, te vinden én te behouden.”