Herkse raadsleden mogen de gemeenteraad niet filmen

Op 19 maart 2019, over deze onderwerpen: Goed bestuur

N-VA Herk-de-Stad kan zich niet vinden in het nieuwe huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. Daarin staat immers dat raadsleden niet mogen filmen of opnemen.

“Op het moment dat andere steden initiatieven nemen om de gemeenteraad live uit te zenden, stel ik vast dat de Open Vld, CD&V en sp.a het tegenovergestelde doen. Er komt een verbod op het filmen van de zittingen. De N-VA wil de Herkenaar zo transparant mogelijk informeren over de genomen beslissingen. Dat moet ook kunnen met beeld- en geluidsopnamen”, reageert fractievoorzitter Karolien Grosemans.

De redenering dat het maken van filmpjes en geluidsfragmenten verboden moet worden omwille van de privacywetgeving, klopt niet. “Elke Herkenaar kan de open vergadering van de gemeenteraad volgen. Dat staat ook in de Grondwet. De gemeenteraad is een publieke ruimte en de politici zijn publieke figuren. Wij hebben er alleszins geen probleem mee als men onze tussenkomsten filmt. Uiteraard mag de goede werking van de gemeenteraad hierbij niet worden verstoord.”