Herks stadsbestuur vergeet dat herbruikbare bekers al voorhanden zijn

Op 22 januari 2020, over deze onderwerpen: Natuur en klimaat, toerisme en evenementen

Het stadsbestuur van Herk-de-Stad wil per evenement 250 euro uittrekken voor het gebruik van herbruikbare bekers. Via afvalintercommunale Limburg.net is er echter vandaag al een veel goedkoper alternatief. “Ongelofelijk”, zegt N-VA-fractievoorzitter Karolien Grosemans, “het stadsbestuur lijkt niets af te weten van het  voordelige raamcontract tussen Limburg.net en leverancier Festicup, dat zelfs in onze stad gevestigd is!”

Wie vandaag een evenement organiseert, moet dat doen met herbruikbare bekers. Alle Limburgers kunnen deze bekers bij Limburg.net bestellen tegen een voordelig tarief. Voor 40 euro kan je 500 hoogkwalitatieve herbruikbare bekers huren. Na het event kunnen de bekers met drankresten teruggebracht worden bij één van de afhaalpunten, de afwas gebeurt op een professionele manier door het bedrijf Festicup en is inbegrepen in de prijs. In totaal heeft Limburg.net ongeveer 150 000 bekers ter beschikking.

“Met het aanbod vanuit Limburg.net in het achterhoofd lees ik dat het stadsbestuur 250 euro wil geven aan elke vereniging die een evenement wil organiseren in Herk-de-Stad. Bovendien willen ze inzetten op een gemeenschappelijke wasstraat”, aldus Grosemans, “het grappige hieraan is dat het bedrijf waarmee Limburg.net samenwerkt, Festicup, gelegen is in Herk-de-Stad en over een professionele wasstraat beschikt. Ondanks onze informatie hebben ze koppig volgehouden en hun subsidievoorstel toch gestemd. Kleine evenementen krijgen nu te veel en grote te weinig. Wij zijn natuurlijk niet tegen het ondersteunen van verenigingen die een duurzaam evenement willen organiseren, maar dat moet dan wel dooracht en op maat gebeuren.”

Wie meer informatie wil over de herbruikbare bekers, kan hier terecht.