Herk rockt onder stralende zon

Op 15 juli 2013, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

De weergoden toonden zich vrijdag en zaterdag van hun beste kant voor de 31ste editie van Rock Herk. De zon was van de partij en regen was veraf: een enorme tegenstelling met de edities 2011 en 2012. Ook de nieuwe locatie was een meevaller.

Herk-de-StadHet gaat Rock Herk opnieuw voor de wind. De organisatoren willen de uitgeregende edities van 2011 en 2012 zo snel mogelijk vergeten. Dat is mogelijk dankzij de 'zomereditie met stip' die organisatoren en festivalbezoekers afgelopen weekend mochten beleven.

Ook de 'gedwongen' verhuizing van stadspark Olmenhof naar de nieuwe locatie, het aan het Olmenhof grenzende B-terrein van voetbalclub Herk FC, werd een meevaller. 'Tot voor enkele jaren was Rock Herk iets te groot met in totaal 12.000 tot 15.000 festivalbezoekers om het aan te kunnen als organisator', zegt Maarten Ruelens. 'Vrijdag kregen we 4.000 festivalgangers op de weide. Vandaag zaterdag overschrijden we de kaap van 4.000 betalende rockliefhebbers. Tot voor twee jaar was het festival gratis toegankelijk.' Sedert het festival niet meer gratis is, zijn er opvallend minder gezinnen met jonge kinderen die naar de festivalweide afzakken.

'Niet alleen het zomerweer en de nieuwe locatie zijn een meevaller', vindt Ruelens. 'Ook het derde podium en een gezonde mix van tegelijk hardrock, gewone rock en dance worden gesmaakt door onze festivalbezoekers. Zo krijgt iedereen zijn ding. De A-camping was vlug volzet, ook de B-camping, die we nog konden uitbreiden om alle kampeergrage festivalgangers te huisvesten.' Zowat zeventig procent van die festivalbezoekers komt uit Limburg. De overige komen uit de rest van Vlaanderen en Nederland.

Ook de Herkse schepen van Jeugd Wim Berden (N-VA-NIEUW) toonde zich enthousiast. 'Het festival is iets kleiner, maar iedereen is erg tevreden met deze locatie als alternatief', weet Wim Berden.

De organisatoren zorgden voor aangename picknickhoekjes, waar de festivalgangers rustig konden verpozen, terwijl de muziek niet veraf was. Zaterdag schitterde op het hoofdpodium onder meer de Herkse formatie Mad About Mountains van ex-Monza zanger-gitarist en componist Piet De Pessemier, die recent de Herkse Cultuurprijs in ontvangst mocht nemen.

Paul Pans, Het Nieuwsblad © 2013 Corelio