Herk-de-Stad ondersteunt European Disability Card

Op 13 maart 2019, over deze onderwerpen: Welzijn

Op voorstel van de N-VA op de Herkse gemeenteraad zal de European Disability Card in onze gemeente erkend en gepromoot worden. Deze kaart is voor personen met een beperking een bewijsstuk om aan te tonen dat ze erkend zijn als persoon met een beperking. Hiermee komen ze in aanmerking voor specifieke toegangstarieven of andere voordelen in de domeinen cultuur, vrijetijdsbesteding en sport.

In het verleden stonden Herkenaren met een beperking soms in de kou, wanneer zij bij aanbieders van cultuur, sport en vrijetijd hun beperking niet op papier konden ‘bewijzen’. Hierdoor liepen personen met een beperking onterecht toegangskortingen en andere voordelen mis.

N-VA-fractievoorzitter Karolien Grosemans: “Personen met een beperking kunnen met deze kaart vanaf nu eenvoudig en zonder discussie bij onze gemeentelijke en OCMW-diensten aantonen dat ze recht hebben op bepaalde voordelen. Het voorstel van de N-VA werd door alle partijen goedgekeurd. Om de bekendheid te vergroten zal Herk-de-Stad de European Disability Card promoten via haar website en het gemeentelijk infoblad 3540.”