Herk-de-Stad investeert in netheid

Op 9 november 2016, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

In Herk-de-Stad staan er momenteel een honderdtwintigtal vuilnisbakken op het openbaar domein. Vorig jaar maakte de stad een grondige inventarisatie: elke vuilnisbak kreeg een nummer en werd vervolgens digitaal in kaart gebracht. Ook werd gedurende een proefperiode de inhoud van elke vuilnisbak gescreend en op een fiche bijgehouden.

Schepen van Leefmilieu Wim Berden legt uit waarom: “Afval screenen klinkt absoluut niet sexy, we hebben er echter wel veel uit kunnen leren. Zo weten we momenteel welke vuilnisbakken overbodig zijn of waar we er het best extra kunnen zetten. Ook kunnen we het aantal omhalingen nu beter afstemmen op de realiteit. Maar de belangrijkste les is dat we eigenlijk te lang gewoon niet hebben nagedacht over een krachtig en goed vuilnisbakkenbeleid en dat de broodnodige investeringen daardoor uitbleven. De kwalijke gevolgen daarvan merken we al eventjes op het terrein.”

Op het grondgebied van Herk-de-Stad staan een vijftiental verschillende soorten vuilnisbakken die sterk verschillen in soort, kleur, inhoud, ledigingssysteem etc. Een groot deel ervan is ook versleten en al jaren klaar voor de sloop. Maar er is beterschap in zicht.

Wim Berden: “Het stadbestuur wil komaf maken met die bric-à-brac op ons openbaar domein. Vuilnisbakken moeten bijdragen tot de netheid van onze gemeente en momenteel is het tegendeel eerder waar. Daarom gaan we de komende vier jaar stap voor stap onze huidige vuilnisbakken vervangen door propere en duurzamere exemplaren.”

In de balk rechts vindt u de powerpointpresentatie die het afvalbakkenplan van Herk-de-Stad verder verduidelijkt.