Herk-de-stad - Hugo Spooren stapt uit politiek

Op 10 juni 2015, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

Voorzitter Hugo Spooren (N-VA NIEUW) van de gemeenteraad van Herk-de-Stad stapt uit de politiek. Hij is 75 jaar en vindt de tijd rijp om plaats te maken voor een jonge politicus.

Hugo Spooren is een late roeping in de politiek. Hij is afkomstig van Neerpelt en verhuisde naar Herk-de-Stad voor een job in het onderwijs. Eerst was hij leraar en later directeur van het Ursula-instituut, dat nu deel uitmaakt van de Sint-Martinusscholen van Herk-de-Stad. Na zijn afscheid van het onderwijs werd hij politiek actief voor de toenmalige lijst NIEUW. In 2000 werd hij meteen verkozen voor de gemeenteraad, maar zijn partij kwam in de oppositie terecht. In 2006 werd hij op de kartellijst CD&V-NIEUW opnieuw voor de gemeenteraad verkozen. Het kartel belandde eveneens in de oppositie, maar vormde in 2010 wel een wisselmeerderheid met coalitiepartner Open Vld. In de nieuwe coalitie van N-VA NIEUW met Open Vld en CD&V na de verkiezingen van 2012 werd Hugo Spooren voorzitter van de gemeenteraad. Op 29 juni zal hij de raad voor het laatst leiden. Over zijn opvolging is nog niets bekend.

(lw), HBVL © 2015 Concentra