"Herk-de-Stad heeft genoeg troeven, maar geen ambitie"

Op 2 mei 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

De coalitie van CD&V, Open Vld en N-VA-Nieuw die na de verkiezingen in 2012 werd gevormd, had eerder een negatief motief: na 30 jaar sp.a uit het bestuur kegelen. “Ik hoop dat we deze keer een positieve coalitie kunnen vormen”, zegt Karolien Grosemans (48), lijsttrekker voor N-VA-Nieuw. “Neen, een voorakkoord heb ik niet.”

Er mag dan wel (nog) geen voorakkoord zijn, maar Grosemans weet wel al wat ze wil. “Met het kartel N-VA-Nieuw ga ik resoluut voor het burgemeesterschap. Ik zou graag een team vormen waarbij elke schepen ook eens in het daglicht mag staan. Wij zijn de zichtbaarste fractie binnen de huidige meerderheid”, zegt ze zelf. “In 2012 is N-VA-Nieuw van drie naar zeven zetels opgeklommen, en we mikken op acht zetels na 14 oktober. De politieke versnippering in onze gemeente is wel groter geworden. Straks staat één op de zestig Herkenaren op een lijst.”

Als OCMW-voorzitter heeft Grosemans orde op zaken gesteld. Goed voor een jaarlijkse besparing van 300.000 euro op een totaal budget van om en bij de 3 miljoen euro. “Alle diensten die in concurrentie stonden met de privé hebben we overgeheveld. Denk dan bijvoorbeeld aan een strijk- en poetsdienst of voorschoolse kinderopvang”, zegt Grosemans. “We zijn van 62 naar 44 personeelsleden gegaan. Er zijn geen wachtlijsten en er bleef ruimte om te investeren. Zo hebben we in Schulen zestien seniorenwoningen gerenoveerd.”

Euro per inwoner
Uit een bevraging van N-VA-Nieuw blijkt dat 63 procent van de Herkenaren vindt dat er meer gedaan moet worden aan verkeersveiligheid, 91 procent wil dat het beleid van zware GAS boetes voor sluikstorten wordt verdergezet. “Nog opvallend: meer dan de helft vindt dat er te weinig horeca en handel is in onze gemeente. Vandaag besteden we 1 euro per inwoner aan handel. In vergelijkbare gemeenten is dat 17 euro. Dat budget moet dus stevig omhoog. Waarom geen beloning geven als een leegstaand handelspand snel terug wordt ingevuld? N-VA Nieuw wil de ondernemers meer ondersteunen.”

Nieuwe inwoners
Herk-de-Stad slaagt er volgens de N-VA'ster bovendien niet in om voldoende nieuwe inwoners aan te trekken. “Je moet je als gemeente natuurlijk ook interessant weten te profileren voor jonge mensen en gezinnen”, aldus Grosemans. “We hebben veel scholen, een treinstation, park Olmenhof en het Schulensmeer. Troeven genoeg, alleen ontbreekt het vandaag aan durf en ambitie. Daar wil ik alvast voor gaan.”

Naam: Karolien Grosemans
Gemeente: Herk-de-Stad