Grosemans uit gemeenteraad, maar blijft OCMW-voorzitter

Op 30 januari 2014, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

Herk-de-Stad - Bij N-VA NIEUW in Herk-de-Stad komt Kristof Claes (44) in de gemeenteraad. Hij krijgt het zitje en de stem van OCMW-voorzitter, schepen van Sociale Zaken en Kamerlid Karolien Grosemans (43). Die mag als OCMW-voorzitter en schepen, waarvoor ze gewoon in functie blijft, wel aan de zittingen van de gemeenteraad blijven deelnemen, maar dan zonder stemrecht.

Karolien Grosemans maakte bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 haar debuut in de politiek. Zij werd met 600 stemmen niet voor de gemeenteraad verkozen, maar ze ging in de OCMW-raad zetelen. Na het afscheid van voormalig schepen Willy Geerdens uit de politiek in 2009 kwam ze in de gemeenteraad. Sinds juni 2010 zit ze ook in Kamer. Op 25 mei staat ze op de tweede plaats van de N-VA-lijst voor de Kamer, na Steven Vandeput. Haar beslissing nu staat daar los van, beklemtoont ze: "De beslissing geldt voor de rest van deze legislatuur. Op deze manier komt een gemotiveerde kracht als Kristof in de gemeenteraad. Met hem krijgt deze meerderheid van N-VA NIEUW, Open Vld en CD&V voor het eerst ook een vertegenwoordiger van de deelgemeente Schakkebroek." Kristof Claes is onderhoudstechnicus bij Ford in Genk. Dat combineert hij met een taak in het bedrijf in dak- en isolatiewerken samen met zijn broer Koen. Na het afscheid van Ford eind dit jaar gaat hij volledig voor de eigen firma werken. De wissel gaat bij de gemeenteraad van 10 februari in.

"De voorzitter van het OCMW zit volgens het nieuwe gemeentedecreet automatisch in het schepencollege", zegt politicoloog Johan Ackaert. "Maar die hoeft inderdaad niet in de gemeenteraad te zitten. Je kan dan iemand anders in de gemeenteraad schuiven en dus meer kandidaten aan een mandaat helpen. Dit is niet zo uitzonderlijk. Er zijn meer gemeenten die dit doen. De OCMW-voorzitter verliest dan stemrecht in de gemeenteraad."

LC/LW, HBVL © 2014 Concentra