Grosemans en Berden enige debutanten

Op 22 december 2012, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws, OCMW-nieuws, Verkiezingen 2012

Het nieuwe schepencollege van CD&V, Open Vld en N-VA/NIEUW in Herk-de-Stad bestaat hoofdzakelijk uit mensen met schepenervaring. Alleen Karolien Grosemans en Wim Berden (beiden N-VA NIEUW) maken hun debuut. Vrijdag werden burgemeester en schepenen met hun bevoegdheden voorgesteld.

Toekomstig burgemeester Bart Gruyters (CD&V) was al schepen van Cultuur in de vorige legislatuur. Eerste schepen Mark Vanleeuw (Open Vld) blijft bevoegd voor Openbare Werken en daarnaast ook onder meer voor Mobiliteit & Verkeer en Toerisme. Lo Guypen (N-VA/ NIEUW) was in de legislatuur 1988-1994 schepen en werd ook voor de volgende bestuursperiode als gemeenteraadslid verkozen. Na enkele legislaturen buiten de politiek komt hij nu dus opnieuw in de raad.

Hij krijgt de bevoegdheden Cultuur, Internationale samenwerking en Communicatie. Debutant Wim Berden (N-VA/NIEUW) krijgt meteen de belangrijke bevoegdheid van Financiën en daarnaast ook Jeugd, Leefmilieu en Duurzaamheid. Gert Vandersmissen (Open Vld) blijft bevoegd voor bibliotheek en voor lokale economie. Nieuw voor hem is 'Sport'.

Louis Vanuytrecht (CD&V) was al schepen van 2001 tot begin 2005.

Nu wordt hij bevoegd voor ruimtelijke ordening, woonbeleid, waterlopen, buitenschoolse kinderopvang. Karolien Grosemans (N-VA/ NIEUW) is OCMW-voorzitter en wordt bevoegd voor sociale zaken.

Hugo Spooren wordt voorzitter van de gemeenteraad.

LW, HBVL © 2012 Concentra