Geen stembureaus in Herkse woonzorgcentra (HBVL 21/02/24)

Op 21 februari 2024, over deze onderwerpen: Senioren

Bij de verkiezingen in juni en oktober komen er in Herk-de-Stad geen stembureaus in de woonzorgcentra. Volgens de meerderheid van Vooruit, CD&V en Open VLD is dat technisch te complex en zijn de woonzorgcentra er ook niet voor te vinden.

Het voorstel om in wzc's De Bleuk en Ocura een stembureau in te richten komt van fractieleider Karolien Grosemans van de N-VA-oppositie, die zo de participatie van de bewoners aan de verkiezingen wil stimuleren. “Wegens fysieke beperkingen en/of mobiliteitsproblemen kunnen vele bewoners van woonzorgcentra niet zelf naar een stemlokaal. Negen op de tien bewoners van wzc's geven een volmacht. Zij hebben echter evenzeer het recht hun stem uit te brengen.”

De meerderheid ziet het in de praktijk moeilijk haalbaar: “We hebben het voorstel laten onderzoeken door ons diensthoofd burgerzaken, die verantwoordelijk is voor de organisatie van de verkiezingen in het kanton”, legt burgemeester Bert Moyaers (Vooruit) uit. “In een kiesbureau moeten 150 tot 800 personen kunnen stemmen. In De Bleuk zijn er 70 kiesgerechtigden, in Ocura 30. Om het vereiste cijfer te halen, zou er een extra stembureau moeten komen, wat het mogelijk zou maken om in elk van de twee wzc's 530 mensen te laten stemmen. We zijn eens bij de wzc's gaan polsen, maar die hebben daarop zeer afwijzend gereageerd. Bovendien ligt Ocura vlak naast de school waar de stembureaus van Herk-centrum worden ingericht.”

“Net daarom kan het geen bezwaar zijn”, zegt Johny Franssen, partijgenoot van Grosemans. “De stemmers moeten gewoon een ander gebouw binnenstappen. Dit is een gemiste kans.”

Grosemans geeft de meerderheid een rode kaart: “Het ontgoochelt me dat er zo weinig moeite wordt gedaan om de bewoners van de woonzorgcentra te laten stemmen.”