Gedenktekens herinneren aan Herkse poorten

Op 27 november 2015, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

Langs de ring rond Herk-centrum kan je vanaf nu zuilen in natuursteen zien. Die zijn daar door het stadsbestuur geplaatst als herinnering aan de drie stadspoorten die toegang tot het vroegere Herk verschaften. Als herinnering aan de vestingwal aan de Vezer komt er later nog een palissade langs de Vezerlaan.

Herk-de-Stad telde vroeger drie poorten: de Hasseltse poort, de Diestse poort en de Sint-Truidense poort. "Veel is over de poorten echter geweten", zegt schepen van cultuur Lo Guypen. "Er zijn geen documenten gevonden die verwijzen naar de aanleg ervan en we weten ook niet tot wanneer ze hebben bestaan. Alleen voor de Sint-Truidense poort beschikken we over een voorstelling ervan."

Natuursteen

Als herinnering aan de drie poorten zijn nu drie zuilen in natuursteen op de bewuste plaatsen aangebracht. Schepen Guypen: "Het gaat om een zuil in blauwe hardsteen van 40 bij 40 cm en een hoogte van 3 meter. In elk van de drie zuilen is de naam van de betrokken poort gegraveerd."

De zuil voor de Diestse poort staat op het kruispunt van de Diestsestraat met de Guldensporenlaan/Dokter Vanweddingenlaan. De zuil die aan de Hasseltse poort herinnert, staat op het Pater Van Wingplein en de zuil voor de Sint-Truidensepoort staat niet op het kruispunt Sint-Truidersteenweg met de Dokter Vanweddingenplaan/Veearts Strauvenlaan, maar wel op het kruispunt Ridderstraat met de Veearts Strauvenlaan/Vezerlaan. "Aan deze zuil komt een infobord. Het is de enige zuil waarvan we over een voorstelling beschikken. Bovendien is op deze plaats voldoende ruimte om nog een infobord te plaatsen. Aan de Vezerlaan wordt een houten omheining als herinnering aan de vroegere stadswal."

LW, HBVL © 2015 Concentra