Fietsen graveren zal ook in Herk-de-Stad mogelijk worden

Op 17 september 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

In Herk-de-Stad is er geen vast moment waarop fietsen door de politie of de technische dienst gegraveerd of gelabeld kunnen worden. De N-VA wil hierin verandering brengen en ijvert voor een vast graveermoment. “Zo krijgen alle Herkenaren de kans om hun fiets maximaal te beschermen tegen diefstal of verlies”, zegt N-VA-gemeenteraadslid Johny Franssen. De meerderheid ging akkoord met het voorstel en onderneemt de nodige stappen.

Fietsen zit in de lift! De laatste jaren evolueert de fiets van louter een vrijetijdsbesteding naar een volwaardig vervoersmiddel voor woon- en werkverkeer. Elektrische fietsen en racefietsen worden massaal aangekocht, maar ze zijn ook zeer waardevol. In heel wat Limburgse gemeenten zijn er daarom vaste tijdstippen waarop fietsen gegraveerd kunnen worden door de politie of bij de technische diensten. Vaak gebeurt dit maandelijks of zelfs wekelijks. Uiteraard zijn zulke graveringen geen wondermiddel tegen diefstal, maar ze werken wel ontmoedigend en ze zorgen ervoor dat gestolen fietsen makkelijk op te sporen zijn tot maanden na de diefstal.

“Hier in Herk-de-Stad hebben we geen vast moment waarop fietsen gegraveerd of gelabeld kunnen worden en zijn onze inwoners dus afhankelijk van de buurgemeenten of sporadische acties”, verklaart Franssen, “Daar willen wij als N-VA graag verandering in brengen door op een geregeld tijdstip een fietsgravering te organiseren, hetzij bij de technische dienst, hetzij op het politiekantoor. Zo krijgen alle Herkenaren de kans om hun fiets beter te beschermen tegen verlies of diefstal.”