Buurtinformatienetwerk in Schulen is derde van Limburg

Op 28 december 2013, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

Herk-de-Stad - In Schulen (Herk-de-Stad) wordt een buurtinformatienetwerk (BIN) opgericht. Dat is een organisatie van buurtbewoners die - in samenwerking met de politie - elkaar snel kunnen verwittigen over 'onrustwekkende' gebeurtenissen in hun buurt en zo de veiligheid helpen verhogen. Na de twee BIN's in buurgemeente Lummen is dit pas het derde BIN in Limburg.

Koen Westhovens uit de Kerkstraat trekt aan de kar van het Schulense BIN. Hij ziet twee aanleidingen om een BIN op te starten: "De jongste maanden zijn in de buurt enkele inbraken gepleegd. Bovendien willen we ook iets doen tegen het te snelle verkeer in onze straat. Hier is slechts 50 km per uur toegestaan, maar sommige chauffeurs vliegen hier dubbel zo snel door de straat. We moeten nog een netwerk opstarten. De eerste contacten in de buurt zijn positief. In een huis-aan-huisflyer stellen we onze plannen voor. "Met de twee BIN's in buurgemeente Lummen - in de wijken Laren en Gestel - heeft de politiezone West-Limburg alvast ervaring met zo'n netwerk. Toch hinkt Limburg qua BIN-werking achterop, zegt kamerlid Karolien Grosemans. Zij organiseerde met de plaatselijke N-VA-NIEUW-afdeling een informatieavond rond veilig wonen: "Toen was een commissaris van de politie van Geel te gast. In die stad alleen al bestaan meer dan tien BIN's." Op de informatieavond bleek er ook interesse voor een BIN in de wijk Daelersveld, maar een concrete opstart is daar nog niet.

Koen Westhovens, 0474/11.61.31, koen [at] claeslucbvba.be

LW, HBVL © 2013 Concentra