Aurora Gijbels licht toe

Op 16 juli 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

Pestboetes
Sinds 2013 zorgen de GAS-boetes voor heel wat ophef. Al snel werden ze gezien als “pestboetes”. Maar de bedoeling erachter is een leefbare omgeving te creëren door vervelende overlasten aan te pakken. Deze administratieve boete bedraagt maximaal 175 euro voor minderjarigen vanaf 16 jaar en maximaal 350 euro voor volwassenen. Minderjarigen kunnen ook kiezen voor bemiddeling of een gemeenschapsdienst in plaats van een boete.

Sluikstort
De overlasten waarvoor een GAS-boete kan worden uitgeschreven staan opgesomd in de politiecodex die sinds 1 november 2016 van kracht is. Een gekend voorbeeld hiervan is sluikstorten. Het bestuur speelt kort op de bal wanneer afval illegaal wordt gedumpt naast wegen, in bossen of ander natuurgebied. Bovendien is het ook niet toegelaten je privédomein als stort te gebruiken. Als je wordt betrapt op sluikstorten krijg je een GAS-boete van 200 euro én moet je de opruimkosten betalen.

Als je ergens zwerfvuil aantreft, kan je dit melden aan de gemeente via het digitaal loket. De Technische Dienst – Uitvoering zal dit dan zo snel mogelijk opruimen en de dader krijgt een welverdiende GAS-boete.