Alleen mannen in pak?

Op 7 juli 2017, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Op de kieslijsten zijn de plaatsen tussen vrouwen en mannen gelijk verdeeld. We vertrekken dus van een 50/50-verhouding. Op dit ogenblik maken 4 vrouwen deel uit van de Herkse
gemeenteraad, op een totaal van 23 plaatsen, dus nog maar 1 op 6 is vrouw. In het schepencollege was ik tot begin dit jaar de enige vrouw. Ik was ook de enige vrouwelijke lijsttrekker. De verhouding zit goed scheef.

Vaak is de combinatie job-huishouden-kinderen voor vrouwen een drempel. Verder vragen vooral vrouwen zich eerst af of het wel iets voor hen is en of ze het wel zullen kunnen. Terwijl je het niet eerst moet kunnen voordat je 'ja' zegt, maar het gewoon moet doen en gaandeweg kan leren. Het is vooral een kwestie van goede afspraken maken. Thuis, op je werk én met jezelf.

De man-vrouwverhouding zou in onze gemeenteraad gelijker moeten zijn. Dat verandert de sfeer en de dynamiek in een bestuur en een betere afspiegeling komt de besluitvorming ten goede. Vrouwen kijken anders naar zaken omdat ze vaak ook andere dingen meemaken.

Een gemeente besturen is buitengewoon boeiend en biedt veel uitdagingen. Geef het een kans!

Kriebelt het? Contacteer me dan gerust en dan kom ik graag langs om er eens over te praten. Doen!

Karolien Grosemans