Actie voor behoud boomgaard met diverse oude fruitsoorten

Op 6 oktober 2014, over deze onderwerpen: Gemeentenieuws

Herk-de-stad - Oppositiepartij sp.a heeft gisteren samen met Groen actie gevoerd voor het behoud van de boomgaard met oude fruitsoorten in het centrum van Donk. De meerderheid van N-VA NIEUW, Open Vld en CD&V wil die grond als drie bouwplaatsen verkopen.

Boomgaard 'De Donckgaerd' aan de Dreefstraat werd twintig jaar geleden aangelegd, onder meer met geld van sympathisanten die er symbolisch een boom hebben gekocht. In de boomgaard worden appel-, peren-, kersen- en pruimenbomen van meer dan vijftig verschillende traditionele variëteiten gekweekt. 'De boomgaard is ecologisch, landschappelijk en maatschappelijk onvervangbaar,' beklemtonen sp.a-fractieleider Bert Moyaers en Groen-voorzitter Geert Vanhove. Sp.a en Groen deelden op de kermis van Donk appelen uit en legden een petitie ter ondertekening voor. De sp.a wil de petitie op de gemeenteraad overhandigen.

Volgens schepen van Leefmilieu Wim Berden (N-VA NIEUW) moet de sp.a nu niet zo hoog van de toren blazen. 'Toen de sp.a in de meerderheid zat, heeft ze de huidige boomgaard laten verkommeren en ook de Boomgaardenstichting is in het beheer tekortgeschoten. Als alternatief voor de Donckgaerd gaan wij aan de Meerhoutstraat een boomgaard van twee hectaren aanleggen, ruim dubbel zo groot als de huidige', zegt hij.

(lw), Het Nieuwsblad © 2014 Corelio