33 wandelaars verkennen Schulen via trage wegen

Op 28 juni 2013, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Schulen - Zondag 23 juni verkenden 33 wandelaars Schulen via trage wegen. De wandelroute van tien kilometer werd uitgestippeld en begeleid door natuurgids Rudo Vanhees, die op een alternatieve manier zijn geboortedorp aan de deelnemers liet bewonderen. Dat trage wegen onvoldoende gekend zijn, bewees deze wandeling. De deelnemers ontdekten veel natuurschoon ...

Dat trage wegen onvoldoende gekend zijn, bewees deze wandeling. De deelnemers ontdekten veel natuurschoon in eigen streek en dat via verschillende onverharde wegen, kerkpaadjes en zelfs een dijk.

Op hun weg konden de wandelaars onder meer de zeldzame planten kruisbladige wolfsmelk en oranje havikskruid aanschouwen.

Nu de omgeving sterk veranderd is, leven er veel soorten langs trage wegen, die vroeger verder in de omgeving voorkwamen. Als ecologische corridors zijn trage wegen broodnodig in een sterk versnipperd Vlaanderen.

Alle deelnemers waren laaiend enthousiast en hadden maar één besluit: trage wegen verdienen veel meer aandacht. Een groot dankwoord gaat uit naar Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) voor het maaien van de paden.

Ingestuurd door Rudo Vanhees, Het Belang van Herk-de-Stad © 2013 Concentra