“Geen pottenkijkers”, vindt Herks bestuur

Op 25 februari 2021, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening en wonen

De Herkse Commissie Ruimtelijke Ordening (GECORO) moet opnieuw worden samengesteld. In deze raad adviseren deskundigen en vertegenwoordigers van verschillende beleidsdomeinen het gemeentebestuur over beslissingen rond ruimtelijke ordening. Dit om met een breed draagvlak te kunnen werken.

Het bestuur beslist welke beleidsdomeinen er in de GECORO vertegenwoordigd worden. Het Herks bestuur vindt zo weinig mogelijk. De Minaraad (milieu en natuur) kreeg een plek, maar de kandidaat die door de milieu- en natuurraad werd voorgesteld werd geweigerd door het bestuur. Te kritisch en onafhankelijk, vermoeden we. De burgemeester en schepenen stelden dan zelf iemand aan die de Minaraad moest vertegenwoordigen, zonder motivering. De gouverneur van Limburg kwam tussen en tikte het bestuur op de vingers.

Het gemeentebestuur moet nu opnieuw een raad samenstellen. Ondertussen weten we al dat vertegenwoordigers van de vrijetijdsector, met cultuur, erfgoed, sport en jeugd en ook de onderwijssector niet worden uitgenodigd. Toch groepen die vaak met beslissingen rond ruimtelijke ordening worden geconfronteerd en al verdienstelijk werk leverden binnen de GECORO.